Od czego zależą oceny w szkole? W pierwszej chwili odpowiedź na to
pytanie wydaje się oczywista: od wiedzy, od wysiłku, od pracowitości,
pewnie też od inteligencji. Psychologiczna analiza każdej (zarówno
z tych wymienionych, jak i wielu innych) odpowiedzi jednakże odkrywa
piętrzące się trudności.
Wystawienie oceny szkolnej (zarówno jednostkowej, jak i semestralnej) jest bowiem elementem interakcji dwóch osób: ucznia i nauczyciela.
Modelowa sytuacja wystawienia oceny wygląda tak: Obiektywny nauczyciel ocenia pewną konkretną, dobrze określoną właściwość ucznia
(np. znajomość tabliczki mnożenia) według precyzyjnie określonych
kryteriów (np. znajomość tabliczki mnożenia w zakresie do 100 z dopuszczalnymi 5% błędnych odpowiedzi oceniana jest na ocenę bardzo
dobrą). Sprawy się nieco komplikują w przypadku ocen semestralnych
czy końcowych. Niemniej jednak również w tym wypadku obiektywizm
nauczyciela, swoiste wyabstrahowanie ocenianych właściwości ucznia
oraz jasne kryteria są wstępnymi założeniami trafności oceny.
REFERENCJE(10)
1.
C. Greven., N. Harlaar., Y. Kovas, T. Chamorro-Premuzic, T. Plomin, More than just IQ. School achievement is predicted by self-perceived abilities, Psychological Science, 2009, 20, 6, s. 753–761.
J. Harasimczuk, D. Rusjan, K. Toczyłowska, Longitudinalne poszukiwania wielkiej piątki i wielkiej dziesiątki w dzieciństwie, „Biuletyn Sekcji Psychologii Rozwojowej”, 2010, 8, s. 33–41.
B. Wojciszke, Korzystanie z danych i pseudodanych przy poznawaniu ludzi, [w:] M. Kofta, T. Szutrowa (red.), Złudzenia, które pozwalają żyć, Warszawa 1992, s. 100.
S. Harter, The development of the self-representation during childhood and adolescence, [w:] M. Leary, J. Tangney, (red.), Handbook of self and identity, London, 2003, s. 610–642.
S. Ey, W. Hadley, D. Nuttbrock, S. Palmer. J. Klosky, D. Deptula, J. Thomas, R. Cohen, A new measure of children’s optimism and pessimism: The Youth Life Orientation Test, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 2005, 46, s. 548–558.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.