Analiza zjawisk związanych z poczuciem odrzucenia i wyobcowania człowieka
we współczesnym świecie przekonuje coraz większą grupę psychologów i pedagogów do podejmowania tematyki wykluczenia społecznego w szerokim aspekcie badawczym oraz analizy różnych sposobów przeciwdziałania mu.
Niniejszy artykuł ma na celu ukazanie, co może być źródłem poczucia wykluczenia społecznego i w jaki sposób można podejmować działania ograniczające
to zjawisko wśród młodzieży. Na przykładzie programu edukacyjnego Projektu
Bohaterskiej Wyobraźni (ang. Heroic Imagination Project) zostały opisane wybrane interwencje i wskazane naukowe uzasadnienie do ich stosowania.
Projekt Bohaterskiej Wyobraźni, który realizowany jest w Polsce dzięki jego
twórcy i głównemu propagatorowi prof. Philipowi Zimbardo, jest zweryfikowaną naukowo interwencją edukacyjną stosowaną w różnych krajach świata jako
dobra praktyka. Wspiera rozwój kompetencji nauczyciela i przyczynia się do
wprowadzenia pozytywnych zmian w postawach uczniów.
REFERENCJE(51)
1.
Aronson J. (2002), Stereotype threat: Contending and coping with unnerving expectations. W: J. Aronson (red.), Improving academic achievement: Impact of psychological factors on education. CA: Academic Press, San Diego.
Blackwell L., Trzesniewski K., Dweck C. (2007), Implicit Theories of Intelligence Predict Achievement Across an Adolescent Transition: A Longitudinal Study and an Intervention, „Child Development”, Vol. 78, nr 1, s. 246−263.
Dewall C.N., Baumeister R.F. Alone but feeling no pain: Effects of social exclusion on physical pain tolerance and pain threshold, affective forecasting, and interpersonal empathy „Journal of Personality and Social Psychology”, nr 91, 2006, s. 1–15.
Duckworth A.L., Grant H., Loew B., Oettingen G., Gollwitzer P.M., Self‐regulation strategies improve self‐discipline in adolescents: Benefits of mental contrasting and implementation intentions, „Educational Psychology”, nr 31(1), 2011, s. 17−26.
Dweck C. (2008), Mindsets and Math/Science Achievement. Prepared for the Carnegie Corporation of New York-Institute for Advanced Study Commission on Mathematics and Science Education Math and Science Grades. Dweck C. (2014), Nowa psychologia sukcesu, Muza S.A., Warszawa.
Frydenberg E., Lewis R., Bugalski K., Cotta A., Mccarthy C., Luscombe-Smith N., Finn J.D., Withdrawing from school, „Review of Educational Research”, nr 59, 1989, s. 117–142.
Gollwitzer P.M., Sheeran P., Implementation intentions and goal achievement: A meta-analysis of effects and processes, „Advances of Experimental Social Psychology”, nr 38, 2006, s. 69–119.
Good C., Aronson J., Inzlicht M., Improving adolescents’ standardized test performance: An intervention to reduce the effects of stereotype threat, „Journal of Applied Developmental Psychology”, nr 24, 2003, s. 645–662.
Good C., Dweck C.S. (2003), The effects of a stereotype threatening environment on women’s sense of belonging to mathematics (Unpublished raw data), Columbia University, New York.
Haynes T.L., Perry R.P., Stupnisky R.H., Daniels L.M. (2009), A review of attributional retraining treatments: Fostering engagement and persistence in vulnerable college students. W: Higher Education: Handbook of Theory and Research, Springer, The Netherlands, s. 227–271.
Iinzlicht M., Good C. (2006), How environments threaten academic performance, self-knowledge, and sense of belonging. W: S. Levin (red.), C. Van Laar . Mahwah.
Kerr N.L., Levine J.M. (2008), The Detectin of Social Exclusion. Evolution and Beyond „Group Dynamics: Theory, Research, and Practice”, Vol. 12, nr 1, s. 39–52.
Leary M.R., Baumeister R.F. (2000), The nature and function of self-esteem: Sociometer theory. W: M.P. Zanna (red.), Advances in experimental social psychology, Vol. 32, CA: Academic Press, San Diego, s. 1–62.
Leary M.R., Schreindorfer L.S., Haupt A.L., The role of low self-esteem in emotional and behavioral problems: Why is low self-esteem dysfunctional?, „Journal of Social and Clinical Psychology”, nr 14, 1995, s. 297–314.
Leary M.R., Tambor E.S., Terdal S.K., Downs D.L., Self-esteem as an interpersonal monitor: The sociometer hypothesis, „Journal of Personality and Social Psychology”, nr 68, 1995, s. 518–530.
Levitas R., Pantazis C., Fahmy E., Gordon D., Lloyd E., Patsios D. (2007), The Multi-dimensional Analysis of Social Exclusion, Department of Sociology and School for Public Policy, University of Bristol, Bristol.
Major B., Spencer S., Schmader T., Wolfe C., Crocker J., Coping with negative stereotypes about intellectual performance. The role of psychological disengagement, „Personality and Social Psychology Bulletin”, nr 24, 1998, s. 34–50.
Miller R.L., Wozniak W., Counter-attitudinal advocacy: Effort vs. self-generation of arguments, „Current Research in Social Psychology”, nr 6, 2001, s. 46–55.
Napoli M., Marsiglia F., Kulis S., Sense of belonging to school as a protective factor against drug abuse among Native American urban adolescents in the Southwest, „Journal of Social Work Practice in the Addictions”, nr 3(2), 2003, s. 25–42.
Poole C., Prevention is Better than Cure: coping skills training for adolescents at school, „Educational Psychology in Practice”, nr 20 (2), 2004, s. 117–134.
Pronin E., Steele C.M., Ross L., Identity bifurcation in response to stereotype threat: Women and mathematics, „Journal of Experimental Social Psychology”, 40, 2004, s. 152–168.
Schmader T., Johns M., Converging evidence that stereotype threat reduces working memory capacity, „Journal of Personality and Social Psychology”, nr 85, 2003, s. 440–452.
Todman L.C., Taylor J.S., Cochrane K., Arbaugh-Korotko, J. Berger J., Burt E, Caponi M, Houston E, HAhn A.K, Mandeleew D, Social exclusion indicators for the United States, „Journal of Individual Psychology”, nr 65(4), 2009, s. 330–359.
Twenge J.M., Baumeister R.F., Dewall C.N., Ciarocoo N.J., Bartles J.M., Social exclusion decreases prosocial behavior, „Journal of Personality and Social Psychology”, nr 92, 2007, s. 56–66.
Twenge J.M., Baumeister R.F., Tice D.M., Stucke T.S., If you can’t join them, beat them: Effects of social exclusion on aggressive behavior, „Journal of Personality and Social Psychology”, nr 81, 2001, s. 1058–1069.
Urban B. Geneza i psychospołeczne mechanizmy marginalizacji współczesnej młodzieży polskiej. W: F. Kozaczuk (red.), (2005), Zagadnienia marginalizacji i patologizacji życia społecznego, Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
Walton G.M., Cohen G.L., A Question of Belonging: Race, Social Fit, and Achievement, „Journal of Personality and Social Psychology”, nr 92 (1), 2007, s. 82–96.
Wilczyńska-Kwiatek A., Outcast youngsters: Psychosocial conditions of social exclusion risk, „International Journal on Disability and Human Development”, nr 8 (2), 2009, s. 175–179, ISSN 2101-1231.
Wilczyńska A., Januszek M., Bargiel-Matusiewicz K., The Need of Belonging and Sense of Belonging versus Effectiveness of Coping, „Polish Psychological Bulletin”, nr 46(1), 2015, s. 72−81.
Wiseman R. (2009), Queen bees and wannabes: Helping your daughter survive cliques, gossip, boyfriends, and the new reality of girl world, Potter Harmony, New York.
Yeager D.S., Walton G.M., Social-psychological interventions in education: They’re not magic, „Review of Educational Research”, nr 81, 2011, s. 267−301.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.