Material poverty is affecting the functioning of many Polish families.
This situation is especially detrimental to the socialization and educational
processes of the young generation, as getting adolescent under conditions
of impaired social status creates the real danger of this situation reaching
the status of permanence and, subsequently, inheriting it for successive
generations.
Poverty is a serious barrier to the process of meeting the basic needs of
the family. Children from poor families often do not have regular access to
the computer and the Internet, which not only keeps them away from the
use of various unlimited sources of knowledge, but also strongly adversely affects the quality of functioning in the peer environment. The digital
exclusion of the poor child is a serious problem that often leads to the
process of educational and social exclusion of the poor.
REFERENCES(22)
1.
Arendt, Ł. (red.), Kryńska, E. Kukulak-Dolata, I. (2011). Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu na Mazowszu. Priorytety strategiczne. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.
Batorski, D., Płoszaj, A., Jasiewicz, J., Czerniawska, D., Peszat, K. Diagnoza i rekomendacje w obszarze kompetencji cyfrowych społeczeństwa i przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu w kontekście zaprogramowania wsparcia w latach 2014–2020. Warszawa: CBOS.
Białobrzeska, K. (2010). Dziecięca bieda – między marginalizacją a automarginalizacją. w: M. Ciczkowska-Giedziun, E. Kantowicz (red.) Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej rodziny. Polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT”.
Broża, P. (2010). Socjalizacja dziecka w rodzinie biednej – problem dziedziczenia biedy i możliwości jego przezwyciężenia. w: M. Ciczkowska-Giedziun, E. Kantowicz (red.).
Cęcelek, G. (2014). Proces socjalizacji dziecka w rodzinie dotkniętej problemem ubóstwa materialnego oraz sposoby kompensacji jego skutków. w: Marzec H., Szymczyk K. (red.) Rodzina – jej teraźniejszość i przyszłość. TOM I. Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie przy Filii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Piotrkowie Trybunalskim.
Cęcelek, G. (2016). Specyfika pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem ubogim nastawiona na kreowanie jego sukcesu edukacyjnego. w: Cęcelek G., Potoczna M., Przybysz-Zaremba M. (red.). Rodzina – Szkoła – Środowisko społeczne – obszary kształtowania kreatywności i twórczości dziecka (ucznia). Skierniewice: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Skierniewicach.
Frąckiewicz, L. (2005). Wykluczenie społeczne w skali makro i mikroregionalnej. w: Frąckiewicz L. (red.). Wykluczenie społeczne. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
Grotkowska−Leder, J., Kruszyński, K. (2012). Bieda wśród dzieci w gminach województwa łódzkiego o różnym poziomie warunków życia (w roku 2009). w: Warzywoda-Kruszyńska W. (red.). Bieda dzieci. Zaniedbanie. Wykluczenie społeczne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Łojko, M. (2006). Marginalizacja społeczno−zawodowa długotrwale bezrobotnych. w: Kawula S., Białobrzeska K. (red.). Wykluczenie i marginalizacja społeczna. Wokół problemów diagnostycznych i reintegracji psychospołecznej. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT.
Pokrzywa, M. (2014). Zagrożenie wykluczeniem społecznym dzieci i młodzieży z rodzin ubogich w województwie podkarpackim. Acta Uniwersitatis Lodziensis Folia Sociologia 49.
Starrin, B., Kalander-Blomqvist M., Forsberg E., Rantakeisu U. (2000), International Debate on Social Exclusion, w: T. Kieselbach (red)., Youth Unemployment and Social Exclusion, A Comparison of Six European Countries, Leske – Budrich, Opladen.
Schienstock, G. (2003), Technological Practices and Social Exclusion Risks in Information Society – A Conceptual Framework, w: Bechmann G., Krings B.-J., Rader M., (red)., Across the Divide. Work Organisation and Social Exclusion in the European Information Society, Sigma Berlin.
Subocz, E. (2006). Ubodzy – mechanizmy i wymiary wykluczenia społecznego na podstawie analizy przypadków. w: Kawula S., Białobrzeska K. (red.). Wykluczenie i marginalizacja społeczna. Wokół problemów diagnostycznych i reintegracji psychospołecznej. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.
Stachowiak, B. (2009). Młodzież wobec wykluczenia społecznego.w: Czajkowska-Ziobrowska, D. Zduniak, A. (red.). Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa.
Wasylewicz, M. Działania przeciw wykluczeniu cyfrowemu dzieci i młodzieży – edukacyjny aspekt zjawiska. Pozyskano (10.05.2017) z http: file:///D:/Downloads/032%20ETI_nr%20Vol_6_4_Dzia%20ania%20przeciw.pdf.
Zahorska, M. (2012). Dzieci ze środowisk marginesu społecznego w szkole. w: Warzywoda-Kruszyńska W. (red.). Bieda dzieci. Zaniedbanie. Wykluczenie społeczne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.