Ubóstwo materialne zaburza funkcjonowanie wielu polskich rodzin.
Sytuacja ta jest szczególnie niekorzystna dla procesów socjalizacyjno-wychowawczych młodego pokolenia, ponieważ dorastanie w warunkach upośledzonego statusu społecznego stwarza realne niebezpieczeństwo utrwalania się takiej sytuacji oraz dziedziczenia jej przez kolejne pokolenia.
Bieda stanowi poważną barierę w procesie zaspokajania podstawowych potrzeb rodziny. Dzieci z rodzin ubogich bardzo często nie posiadają regularnego dostępu do komputera i Internetu, co nie pozwala im na
korzystanie z nieograniczonych źródeł wiedzy oraz zdecydowanie niekorzystnie oddziałuje na jakość funkcjonowania w środowisku rówieśniczym.
Wykluczenie cyfrowe dziecka biednego stanowi więc poważny problem
prowadzący niejednokrotnie do procesów wykluczenia edukacyjnego oraz
społecznego młodych biednych.
REFERENCJE(22)
1.
Arendt, Ł. (red.), Kryńska, E. Kukulak-Dolata, I. (2011). Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu na Mazowszu. Priorytety strategiczne. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.
Batorski, D., Płoszaj, A., Jasiewicz, J., Czerniawska, D., Peszat, K. Diagnoza i rekomendacje w obszarze kompetencji cyfrowych społeczeństwa i przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu w kontekście zaprogramowania wsparcia w latach 2014–2020. Warszawa: CBOS.
Białobrzeska, K. (2010). Dziecięca bieda – między marginalizacją a automarginalizacją. w: M. Ciczkowska-Giedziun, E. Kantowicz (red.) Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej rodziny. Polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT”.
Broża, P. (2010). Socjalizacja dziecka w rodzinie biednej – problem dziedziczenia biedy i możliwości jego przezwyciężenia. w: M. Ciczkowska-Giedziun, E. Kantowicz (red.).
Cęcelek, G. (2014). Proces socjalizacji dziecka w rodzinie dotkniętej problemem ubóstwa materialnego oraz sposoby kompensacji jego skutków. w: Marzec H., Szymczyk K. (red.) Rodzina – jej teraźniejszość i przyszłość. TOM I. Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie przy Filii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Piotrkowie Trybunalskim.
Cęcelek, G. (2016). Specyfika pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem ubogim nastawiona na kreowanie jego sukcesu edukacyjnego. w: Cęcelek G., Potoczna M., Przybysz-Zaremba M. (red.). Rodzina – Szkoła – Środowisko społeczne – obszary kształtowania kreatywności i twórczości dziecka (ucznia). Skierniewice: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Skierniewicach.
Frąckiewicz, L. (2005). Wykluczenie społeczne w skali makro i mikroregionalnej. w: Frąckiewicz L. (red.). Wykluczenie społeczne. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
Grotkowska−Leder, J., Kruszyński, K. (2012). Bieda wśród dzieci w gminach województwa łódzkiego o różnym poziomie warunków życia (w roku 2009). w: Warzywoda-Kruszyńska W. (red.). Bieda dzieci. Zaniedbanie. Wykluczenie społeczne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Łojko, M. (2006). Marginalizacja społeczno−zawodowa długotrwale bezrobotnych. w: Kawula S., Białobrzeska K. (red.). Wykluczenie i marginalizacja społeczna. Wokół problemów diagnostycznych i reintegracji psychospołecznej. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT.
Pokrzywa, M. (2014). Zagrożenie wykluczeniem społecznym dzieci i młodzieży z rodzin ubogich w województwie podkarpackim. Acta Uniwersitatis Lodziensis Folia Sociologia 49.
Starrin, B., Kalander-Blomqvist M., Forsberg E., Rantakeisu U. (2000), International Debate on Social Exclusion, w: T. Kieselbach (red)., Youth Unemployment and Social Exclusion, A Comparison of Six European Countries, Leske – Budrich, Opladen.
Schienstock, G. (2003), Technological Practices and Social Exclusion Risks in Information Society – A Conceptual Framework, w: Bechmann G., Krings B.-J., Rader M., (red)., Across the Divide. Work Organisation and Social Exclusion in the European Information Society, Sigma Berlin.
Subocz, E. (2006). Ubodzy – mechanizmy i wymiary wykluczenia społecznego na podstawie analizy przypadków. w: Kawula S., Białobrzeska K. (red.). Wykluczenie i marginalizacja społeczna. Wokół problemów diagnostycznych i reintegracji psychospołecznej. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.
Stachowiak, B. (2009). Młodzież wobec wykluczenia społecznego.w: Czajkowska-Ziobrowska, D. Zduniak, A. (red.). Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa.
Wasylewicz, M. Działania przeciw wykluczeniu cyfrowemu dzieci i młodzieży – edukacyjny aspekt zjawiska. Pozyskano (10.05.2017) z http: file:///D:/Downloads/032%20ETI_nr%20Vol_6_4_Dzia%20ania%20przeciw.pdf.
Zahorska, M. (2012). Dzieci ze środowisk marginesu społecznego w szkole. w: Warzywoda-Kruszyńska W. (red.). Bieda dzieci. Zaniedbanie. Wykluczenie społeczne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.