ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (481-498)
Wpływ grup rówieśniczych na popełnianie przestępstw
przeciwko mieniu przez nieletnich
Więcej
Ukryj
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Wskutek braku akceptacji i samorealizacji w dysfunkcjonalnym środowisku rodzinnym oraz niemożności zaspokajania tej potrzeby w środowisku szkolnym, młodzi ludzie przystępują często do nieformalnych grup
rówieśniczych. W przypadku przystąpienia do patologicznej grupy rówieśniczej nieletni na wskutek zachodzących procesów identyfikacji i internalizacji mogą przybrać postawy przestępcze. Wpływ grupy rówieśniczej na
zachowanie członków następuje poprzez wywarcie silnej presji behawioralnej, racjonalizację zachowań o charakterze przestępczym, zaznajamianie z technikami przestępczymi. Posłuch wśród członków zdobywany jest
poprzez uznanie autorytetu znaczącego członka grupy, imponującego pozostałym swoimi czynami, a także wskutek używania aktów przemocy lub
groźby jej zastosowania, bojkotu koleżeńskiego. Dla działania przestępczej
grupy rówieśniczej ważna jest rola odgrywana przez lidera, który w decydujący sposób wpływa na charakter i rodzaj zachowań przestępczych, na
współzawodnictwo z pozostałymi związkami przestępczymi, podział zadań pomiędzy członków grupy oraz potrafi utrzymać należytą dyscyplinę.
Według statystyk policyjnych dominującymi przestępstwami popełnianymi przez nieletnich są przestępstwa przeciwko mieniu, w szczególności
zaś kradzież wraz z postaciami kwalifikowanymi oraz rozbój. Wpływ grup
rówieśniczych przejawia się m.in. poprzez podżeganie do popełnienia
przestępstwa, pomocnictwo psychiczne i fizyczne, współsprawstwo oraz
sprawstwo kierownicze.
REFERENCJE (15)
1.
Berger P., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW, Warszawa 1983.
2.
Gardocki L., Prawo karne, C. H. Beck, Warszawa 2011.
3.
Hołyst B., Kryminologia, LexisNexis, Warszawa 2009.
4.
Pohl Ł., Prawo karne. Wykład części ogólnej, LexisNexis, Warszawa 2012.
5.
Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2008.
6.
Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1972.
7.
Szmatka J., Małe struktury społeczne, PWN, Warszawa 2007.
8.
Sztompka P., Socjologia, Znak, Kraków 2002.
9.
Vasta R., Haith M., Miller S., Psychologia dziecka, WSiP, Warszawa 1999.
10.
Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, SCHOLAR, Warszawa 2002.
11.
Wroczyński R., Pedagogika społeczna, PWN, Warszawa 1976.
12.
Wronkowska S., Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa, Ars boni et aequi, Poznań 2005.
13.
Znaniecki F., Psychologia wychowania, PWN, Warszawa 2001.
14.
Żabczyńska E., Przestępczość dzieci, PWN, Warszawa 1983.