This article is a report of individuating qualitative research on perception of early education
by 55 senior students of the full-time and part-time BA programme of studies preparing for
teaching kindergarten and early education. Quoted and interpreted are only some of the
very diverse examples of events, descriptions of student observations and research conducted in the years 2008–2010 in Warsaw and its surroundings. They indicate that education on this level is a highly formalized process and focused on observable behavior of the
child, leading to a measurable result. Additionally, both the teachers and the students
participating in the study have shown a significant lack of psycho pedagogical knowledge
and low reflexivity. Unfortunately, these conclusions are consistent with the critical assessments formulated by the scientific community on the basis of research and analysis undertaken due to reforms of the education system in recent years.
REFERENCES(20)
1.
I. Czaja-Chudyba, Jak i o co pyta nauczyciel? – determinanty ciekawości poznawczej i postawy badawczej w edukacji, [w:] A. Czajkowska, W. Otwinowski (red.), Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia, T. 3, Wyd. WSB, Poznań 2009, s. 196.
M. Ganczarek, Nowa koncepcja oceny ucznia w szkole, [w:] Z. Ratajek, M. Kwaśniewska (red.), Edukacja elementarna w zreformowanym systemie szkolnym, T. 2, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2004, s. 258.
G. Hardy, Co to znaczy być nauczycielem przyrodoznawstwa, [w:] S. Dylak (red.), Przyroda. Badania. Język. Przyrodnicze rozumowanie i komunikowanie się najmłodszych, CODN, Warszawa 1997, s. 34.
E. Arciszewska, Pedagogiczne mechanizmy ograniczania predyspozycji poznawczych dziecka, [w:] J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.), Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji, Wyd. Universitas Rediviva, Warszawa 2009, s. 14.
M. Dunne, S. Dylak, Planowanie zajęć z edukacji przyrodoznawczej, [w:] S. Dylak (red.), Przyroda. Badania. Język. Przyrodnicze rozumowanie i komunikowanie się najmłodszych, CODN, Warszawa 1997, s. 16.
E. Arciszewska, Wiedza potoczna w procesie konstruowania znaczeń, [w:]A. Hibszer (red.), Polska dydaktyka geografii. Idee – Tradycje – Wyzwania, Wydział Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego, Sosnowiec 2008, s. 80.
D. Klus-Stańska, Edukacja elementarna a rozwój kompetencji poznawczych dzieci, [w:] K. Lubomirska (red.), Edukacja elementarna. Podstawy teoretyczne – wybrane zagadnienia, CODN, Warszawa 2005, s. 29.
R. Reclik, Uczniowskie zadania domowe w kontekście podmiotowości, [w:] P. Waśko, M. Wrońska, A. Zduniak (red.), Polski system edukacji po reformie 1999 r. Stan. Perspektywy. Zagrożenia, T. 1, Wyd. Elipsa, Warszawa–Poznań 2005, s. 97–103.
E. Szadzińska, Zróżnicowanie wiedzy o procesie kształcenia jako podstawy działań nauczyciela klas I–III i wychowawcy przedszkola, [w:] E. I. Laska (red.), Nauczyciel wobec wczesnej edukacji dzieci, Wyd. Uniw. Rzeszowskiego, Rzeszów 2007, s. 169.
A. Bajorek, Rola nauczyciela we wspomaganiu rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, [w:]E. I. Laska (red.), Nauczyciel wobec wczesnej edukacji dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2007, s. 65.
L. S. Wygotski, Kryzys trzeciego roku życia, [w:] A. Brzezińska, M. Marchow (red.), Lew S. Wygotski. Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie, Zysk i S-ka, Poznań 2002, s. 131–140.
M. Kielar-Turska, Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia, T. 2, PWN, Warszawa 2008, s. 107.
E. Gruszczyk-Kolczyńska, Komentarz do podstawy programowej wychowania przedszkolnego, [w:] Podstawa programowa z komentarzami. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, T. 1, MEN, Warszawa 2009, s. 31.
E. Ćwieluch, Twórczość plastyczna jako czynnik wszechstronnego rozwoju dziecka 6-letniego, [w:] Z. Ratajek, M. Kwaśniewska (red.), Edukacja elementarna w zreformowanym systemie szkolnym, T.2, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2004, s. 143.
J. Bałachowicz, Teorie indywidualne nauczycieli klas początkowych – schematy i problemy zmiany, [w:] K. Żegnałek (red.), Kompetencje nauczyciela edukacji początkowej, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2008, s. 150.
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.