Wiele w ostatnich latach powiedziano o edukacji najmłodszych, szczególnie w kontekście tego, jak powinna wyglądać i czy przekształca się
ona w związku z nowymi oczekiwaniami. Dotyczą one zarówno zmiany
podejścia do dziecka, jak i instytucjonalnych warunków wychowania
i kształcenia. Wymogi formalno-organizacyjne można zadekretować
przepisami prawa i je wyegzekwować. Natomiast zmiany nauczycielskiej
postawy i zachowań nie da się w żaden sposób zewnętrznie zarządzić.
Wymaga ona przede wszystkim zrozumienia, na czym polega istota rzeczy, czym różni się osobista praktyka zawodowa od tej postulowanej.
A to z kolei nie jest możliwe bez krytycznego przyglądania się różnym
aspektom rzeczywistości edukacyjnej własnej i innych.
REFERENCJE(20)
1.
I. Czaja-Chudyba, Jak i o co pyta nauczyciel? – determinanty ciekawości poznawczej i postawy badawczej w edukacji, [w:] A. Czajkowska, W. Otwinowski (red.), Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia, T. 3, Wyd. WSB, Poznań 2009, s. 196.
M. Ganczarek, Nowa koncepcja oceny ucznia w szkole, [w:] Z. Ratajek, M. Kwaśniewska (red.), Edukacja elementarna w zreformowanym systemie szkolnym, T. 2, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2004, s. 258.
G. Hardy, Co to znaczy być nauczycielem przyrodoznawstwa, [w:] S. Dylak (red.), Przyroda. Badania. Język. Przyrodnicze rozumowanie i komunikowanie się najmłodszych, CODN, Warszawa 1997, s. 34.
E. Arciszewska, Pedagogiczne mechanizmy ograniczania predyspozycji poznawczych dziecka, [w:] J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.), Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji, Wyd. Universitas Rediviva, Warszawa 2009, s. 14.
M. Dunne, S. Dylak, Planowanie zajęć z edukacji przyrodoznawczej, [w:] S. Dylak (red.), Przyroda. Badania. Język. Przyrodnicze rozumowanie i komunikowanie się najmłodszych, CODN, Warszawa 1997, s. 16.
E. Arciszewska, Wiedza potoczna w procesie konstruowania znaczeń, [w:]A. Hibszer (red.), Polska dydaktyka geografii. Idee – Tradycje – Wyzwania, Wydział Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego, Sosnowiec 2008, s. 80.
D. Klus-Stańska, Edukacja elementarna a rozwój kompetencji poznawczych dzieci, [w:] K. Lubomirska (red.), Edukacja elementarna. Podstawy teoretyczne – wybrane zagadnienia, CODN, Warszawa 2005, s. 29.
R. Reclik, Uczniowskie zadania domowe w kontekście podmiotowości, [w:] P. Waśko, M. Wrońska, A. Zduniak (red.), Polski system edukacji po reformie 1999 r. Stan. Perspektywy. Zagrożenia, T. 1, Wyd. Elipsa, Warszawa–Poznań 2005, s. 97–103.
E. Szadzińska, Zróżnicowanie wiedzy o procesie kształcenia jako podstawy działań nauczyciela klas I–III i wychowawcy przedszkola, [w:] E. I. Laska (red.), Nauczyciel wobec wczesnej edukacji dzieci, Wyd. Uniw. Rzeszowskiego, Rzeszów 2007, s. 169.
A. Bajorek, Rola nauczyciela we wspomaganiu rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, [w:]E. I. Laska (red.), Nauczyciel wobec wczesnej edukacji dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2007, s. 65.
L. S. Wygotski, Kryzys trzeciego roku życia, [w:] A. Brzezińska, M. Marchow (red.), Lew S. Wygotski. Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie, Zysk i S-ka, Poznań 2002, s. 131–140.
M. Kielar-Turska, Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia, T. 2, PWN, Warszawa 2008, s. 107.
E. Gruszczyk-Kolczyńska, Komentarz do podstawy programowej wychowania przedszkolnego, [w:] Podstawa programowa z komentarzami. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, T. 1, MEN, Warszawa 2009, s. 31.
E. Ćwieluch, Twórczość plastyczna jako czynnik wszechstronnego rozwoju dziecka 6-letniego, [w:] Z. Ratajek, M. Kwaśniewska (red.), Edukacja elementarna w zreformowanym systemie szkolnym, T.2, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2004, s. 143.
J. Bałachowicz, Teorie indywidualne nauczycieli klas początkowych – schematy i problemy zmiany, [w:] K. Żegnałek (red.), Kompetencje nauczyciela edukacji początkowej, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2008, s. 150.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.