Problemy związane z szerokim dostępem do mediów cyfrowych
i coraz częstszym kontaktem dzieci ze światem wirtualnym zapoczątkowuje nierzadko intensywny kontakt najmłodszych z nasyconymi agresją
treściami przekazywanymi przez telewizję. Nie bez przyczyny naukowcy określają obecnie dzieciństwo najmłodszego pokolenia „telewizyjnym
dzieciństwem”.
Niestety, większość rodziców nie ustala żadnych zasad korzystania
z mediów w domu1
. Rodzice rzadko też dyskutują z dziećmi na temat treści przekazów medialnych. Tymczasem kreowanie postawy świadomego
odbiorcy tych treści wydaje się być niezmiernie ważne - zwłaszcza w obliczu wyników badań prezentowanych przez Heidi Fuller i Amy Damico2
,
które pokazały, że większość dorastających dzieci uważa siebie za świadomych i niezagrożonych odbiorców mediów, co może świadczyć o niskim
poziomie krytycyzmu wobec przyswajanych komunikatów.
REFERENCJE(37)
1.
Anderson D. R., Levin S. R., Young Children’s Attention to ‘Sesame Street’. “Child Development”, Vol. 47/1976.
Carson N., Rodriguez D., Audrain-McGovern J., Investigation of Mechanisms Linking Media Exposure to Smoking in High School Students. “Preventive Medicine”, Vol. 41/2005.
Chan P. A., Rabinowitz T., A Cross – Sectional Analysis of Video Games and Attention Deficit Hyperactivity Disorder Symptoms in Adolescents. “Annals of General Psychiatry”, Vol. 5/2006.
Ennemoser M., Schneider W., Relations of Television Viewing and Reading: Findings from a 4-Year Longitudinal Study. “Journal of Educational Psychology”, Vol. 99/2007.
Fuller H. A., Damico A. M., Keeping Pace With Teen Media Use: Implications and Strategies for Educators. “The Journal of Education Research”, Vol. 101 (6)/2008.
Harrison K., Television Viewing, Fat Stereotyping, Body Shape Standards, and Eating Disorder Symptomology in Grade-School Children. “Communication Research”, Vol. 27/2000.
Koolstra C., Van der Voort T., Longitudinal Effects of Television on Children’s Leisure Time Reading: A Test of Three Explanatory Models. “Human Communication Research”, Vol. 23/1996.
McCabe M., Ricciardelli L., Parent, Peer and Media Influences on Body Image and Strategies to both Increase and Decrease Body Size among Adolescent Boys and Girls. “Adolescence”, Vol. 36(142)/2001.
Milich R., Lorch E. P., Television Viewing Methodology to Understand Cognitive Processing of ADHD Children. In: T. H. Ollendick, R. J. Prinz (ed.), Advances in Clinical Child Psychology. Plenum Press, New York 1994.
Nikken P., Jansz J., Parental Mediation of Children’s Videogame Playing: A Comparison of the Reports by Parents and Children. “Learning, Media, and Technology”, Vol. 31/2006.
Schmitt K. L., Anderson D. R., Television and Reality: Toddlers’ Use of Visual Information from Video to Guide Behavior. “Media Psychology”, Vol. 4/2002.
Somers C., Tynan J., Consumption of Sexual Dialogue and Content on Television and Adolescent Sexual Outcomes: Multiethnic Findings. “Adolescence”, Vol. 41(161)/2006.
Stern S., Messages from Teens on the Big Screen: Smoking, Drinking, and Drug Use in Teen-Centered Films. “Journal of Health Communication”, Vol. 10/2005.
Taveras E. et. all, The Influence of Wanting to Look Like Media Figures on Adolescent Physical Activity. “Journal of Adolescent Health”, Vol. 35(1)/2004.
Thomsen S., Weber M., Brown L., The Relationship between Health and Fitness Magazine Reading and Eating Disordered Weight Loss Methods among High School Girls. “American Journal of Health Educaton”, Vol. 32 3)/2001.
Villani S., Impact of Media on Children and Adolescents: A 10 – Year of the Research. “Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry”, Vol. 10 (4)/2001.
Zimmerman F. J., Christakis D. A., Associations between Content Types of Early Media Exposure and Subsequent Attentional Problems. “Pediatrics”, Vol. 120/2007.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.