ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (617-632)
Udzielanie i organizacja pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w szkołach publicznych
w świetle rozporządzenia men z 17 xi 2010.
„Teoria”, dylematy i propozycje
Więcej
Ukryj
1 |
Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie |
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
17 listopada 2010 r. Minister Edukacji Narodowej wydał Rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno
– pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.
U. Nr 228, poz. 1487). Rozporządzenie reguluje między innymi kwestie:
szkół i oddziałów specjalnych, klas wyrównawczych, klas terapeutycznych,
zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i logopedycznych itp. Dr Joanna Łukjaniuk zajmuje się istotnym novum w życiu szkoły, jakim jest wprowadzenie na mocy tego Rozporządzenia zespołów koordynujących pomoc dla
uczniów wymagających szczególnej opieki pedagogiczno-psychologicznej. Zaleca się w nim między innymi opracowanie przez te zespoły planów działań wspierających (PDW) oraz tworzenia kart indywidualnych
potrzeb ucznia (KIP). Autorka prezentuje najpierw treść Rozporządzenia,
wskazując zarówno jego mocne, jak i słabe strony. Następnie omawia dylematy i przestawia kilka propozycji rozwiązań. Proponuje np.: tworzenie
jednego zespołu dla wymagających pomocy uczniów danej klasy; harmonogram kolejnych spotkań zespołu; wprowadzenie funkcji pełnomocnika
dyrektora ds. omawianych zespołów; włączenie do ewaluacji szkoły kryterium jakości działania zespołów wspomagających; przygotowanie przez
ministerstwo wzorów KIP-u, IPET-u i PDW-u oraz kilka innych interesujących rozwiązań.