Subject of research: 25 years ago Poland became a party of the Geneva Convention
of 1951 on refugee status and the New York Protocol of 1967 and since then it has
been obliged to give shelter to those who come to Poland searching of safety and
conditions for dignified life.
Under EU programs of refugee relocation within the years 2016–2017 there
should have been resettled about 7,000 migrants to the territory of Poland, among
whom a significant number are families with children. The paper reflects on the
question how far Polish system of education is well-equipped to help migrant
children exercise the right to high quality education.
Purpose of research: To indicate the strength and weaknesses of legal
instruments, to define knowledge concerning education of foreign children and
the competences teachers should have to work in multicultural classes, and to
identify any progress in the development of conceptual framework of national
strategy on the migrant minors’ education.
Methods: The paper builds on the analysis of national legislation and on available
statistical data on foreign pupils learning in Polish schools as well as on national
and international surveys on integrating pupils with an immigrant background
into their new school communities. The work is a starting point for qualitative
and quantitative research on what schools and teachers can and should do to put
theory into practise.
REFERENCES(30)
1.
Bernacka-Langier A. (2010), Brzezicka E., Doroszuk S., Gębal P., Janik-Płocińska B., Marcinkiewicz A, Pawlic-Rafałowska E., Wasilewska-Łaszczuk J., Zasuńska M., Ku wielokulturowej szkole w Polsce – Pakiet edukacyjny z programem nauczania języka polskiego, jako drugiego dla I, II i III poziomu edukacyjnego, Warszawa 2010 – http://www.wlaczpolske.pl/wiel....
Chrzanowska A., Asystent kulturowy – innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemskie, Analizy. Raporty. Ekspertyzy, Nr 5/2009, Stowarzyszenie Interwencji Prawnej – http://interwencjaprawna.pl/do....
Council Directive 2004/83/EC of 29 April 2004 on minimum standards for the qualification and status of third country nationals or stateless persons as refugees or as persons who otherwise need international protection and the content of the protection granted (OJL 304, 30.9.2004, p. 12–23).
European Commission (2008), Education and Migration Strategies for integrating migrant children in European schools and societies. A synthesis of research findings for policy-makers) http://www.nesse.fr/nesse/acti....
Gmaj K., Educational Challenges Posed by Migration to Poland, Centre for International Relations, 2006 (Report prepared for EMILIE project: A European approach to multicultural citizenship: legal, political and educational challenges (CIT5-028205).
Kawa M. (2007), Kawka A., Gulińska A., Homo Faber – Raport dotyczący realizacji rekomendacji grupy „Edukacja dzieci cudzoziemskich” III Forum ds. Lokalnych Polityk Migracyjnych w Warszawie, http://politykimigracyjne.pl/i... – access 18.04.2016.
Kosowicz A. (2007, Access to Quality Education by Asylum-Seeking and Refugee Children. Poland Country Report, by President of the Polish Migration Forum, 2007 -http://www.forummigracyjne.org... – access 25.02.2016.
MEN (2011), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 lutego 2011 r. w sprawie ramowego programu kursów nauki języka polskiego dla cudzoziemców (Dz. U. z 2011 r. Nr 61. poz. 306).
MEN (2015), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 lipca 2015 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania do publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich, którzy pobierali naukę wszkołach funkcjonujących.
w systemach oświaty innych państw, a także organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia (Dz. U. poz. 1202).
Piechowska E. (2015), Obecność uchodźców w małych gminach Doświadczenia Góry Kalwarii i Podkowy Leśnej w integracji uchodźców i edukacji ich dzieci, Warszawa 2015, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Stowarzyszenie Interwencji Prawnej – https://www.rpo.gov.pl/sites/d....
PISA (2012), Results: Excellence Through Equity: Giving Every Student the Chance to Succeed (Volume II), PISA, OECD Publishing – http://dx.doi.org/10.1787/9789....
Schleicher A. (2016), Teaching Excellence through Professional Learning and Policy Reform: Lessons from Around the World, International Summit on the Teaching Profession, OECD Publishing, Paris – http://dx.doi.org/10.1787/9789....
Sośniak M. (2013), Łakoma K., Kosiedowski Ł., Heleniak G., Piotr M., Realizacja prawa małoletnich cudzoziemców do edukacji. Zasada równego traktowania. Prawo i praktyka, nr 12, Raport Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2013.
Strzelecka A. (2013), Kubin K., Wnioski irekomendacje dotyczące zmian wspierających szkoły wielokulturowe w Polsce. Podsumowanie konferencji. Forum na rzecz Różnorodności Społecznej, Seria Wydawnicza “Maieutike” nr 15/2010.
Szybura A. (2016), Nauczanie języka polskiego dzieci imigrantów, migrantów ireemigrantów, Języki obce wszkole, nr 1/2016, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2016 – http://jows.pl/sites/default/f....
Todorovska-Sokolovska V. (2010), Integracja i edukacja dzieci imigrantów w krajach Unii Europejskiej – wnioski dla Polski. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych – http://www.isp.org.pl/uploads/....
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.