The dynamic development of artificial intelligence as a technical and scientific field is well known to us. On the educational level, we can increasingly see the testing of new technological possibilities. This mainly concerns the sphere of teaching and learning. The aim of this article is to polemicize on the most important opportunities and risks of using artificial intelligence in primary schools. The use of these tools in education opens up new horizons not only for students, but also for teaching staff. In order to benefit from the full potential of the opportunities offered to us, a thoughtful implementation of artificial intelligence in schools is necessary. This will minimize the risk of failure and increase the resources of modern technology.
REFERENCES(21)
1.
Baker, T., Smith, L. (2019). Educ-AI-tion rebooted? Exploring the future of artificial intelligence in schools and colleges. Retrieved from Nesta Foundation website: https://media.nesta.org.uk/doc..., (dostęp: 26.11.2023).
Fazlagić, J. (red.) (2022). Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotowywać się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją? Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, w: https://kwalifikacje.gov.pl/im... (dostęp: 26.11.2023).
Jaskuła, S. (2023). Sztuczna inteligencja w edukacji we współczesnej rzeczywistości hybrydalnej, 42(3), 13-26. Perspektywy Kultury, w: https://doi.org/10.35765/pk.20..., (dostęp: 26.11.2023).
Katarzyna Gajda. Canva dla oświaty jako narzędzie wspomagające rozwój kompetencji interkulturowych i naukę języka obcego, 1, 65-71. Języki Obce w Szkole, w: https://www.ceeol.com/search/a... (dostęp: 26.11.2023).
Kowalczyk, L. (2023). Możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w działalności dydaktycznej i naukowej. (red.) L. Kowalczyk, F. Mroczko, 53 (1), 9-39. Pedagogika, zarządzanie, psychologia i inżynieria zarządzania wobec wyzwań współczesności, w: http://www.pracenaukowe.wwszip..., (dostęp: 20.12.2023).
Ładysz, I. (2023). V edycja konferencji naukowej z serii Bezpieczna Młodzież – Młodzież wobec współczesnych zagrożeń. Prawda i fałsz w cyberprzestrzeni. Wrocław, 13 czerwca 2023 r., 1, 191-195. Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego. https://www.ceeol.com/search/a..., (dostęp: 26.11.2023).
Siemieniecka, D. (2021). Technologie w edukacji 4.0, 34, 227-250. Przegląd Badań Edukacyjnych, w: https://apcz.umk.pl/PBE/articl..., dostęp: 20.01.2024).
Vincent-Lancrin, S., van der Vlies, R. (2020). Trustworthy artificial intelligence (AI) in education: Promises and challenges. OECD Education Working Papers, no. 218, w: https://read.oecd.org/10.1787/... (dostep: 20.01.2024).
Wieczorek-Płochocka, W. (2021). Digital natives – szanse i zagrożenia wynikające z wykorzystania nowoczesnych mediów w procesie kształcenia, (red) M. Sitek, J. Bonet Navarro Sitek. Human Rights – Evolution in the digital era, ss. 159-173. Józefów: Wydawnictwo WSGE, w: https://www.wydawnictwo.wsge.e... (dostęp: 20.01.2024).
Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., Gouverneur, F. (2019). Systematyczny przegląd badań nad zastosowaniami sztucznej inteligencji w szkolnictwie wyższym – gdzie są edukatorzy?, 16 (1), 1-27. Międzynarodowy Dziennik Technologii Edukacyjnych w Szkolnictwie Wyższym, w: https://www.parp.gov.pl/storag..., (dostęp: 26.11.2023).
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.