BOOK CHAPTER (411-432)
KEYWORDS
ABSTRACT
The question about the causes of youth subcultures formation and
about the source of their attractiveness is very complex and during the
last years there were many attempts to answer it. The phenomenon of
formation of sects is an intricate process and there is no pattern based
on which their development occurs. Formation of sects is a reaction to
various factors of reality, however, it is impossible to comprehensively and
clearly explain the nature of the phenomenon. The reasons of formation
and active growth of sects may be sought, on the one hand, in realisation of
non-detention rights guaranteed by democracy systems, successfully used
by groups of various natures. On the other hand, this phenomenon is a
response to the weaknesses of hitherto valid moral and social standards,
as well as the crisis of contemporary world values. In such case, the reason may be lack of fulfilling individual and group expectations by existing
social structures, especially families, traditional religions and educational
institutions.
The reasons of formation and development of groups may also be
approached from the point of view of a country’s political system, social
transformations or a person’s individual needs and aspirations.
Nonetheless, with reference to the very results of young people’s escapes to subcultures, one may see lots of disadvantages which we meet
every day. There is a so-called second life, which is usually characterised
by aggression and violence. To reliably verify the problem of the nature of
subculture existence it is necessary to consider modern research into the
problem.
Aetiology of the creation of subcultures may be also perceived from
the perspective of a person or a group of people having subculture features.
Then, the reason for its formation is also the personality of its creators, the
objective they had set in relation to creating the group, and the benefits
which individuals will receive from the group’s existence and functioning.
REFERENCES (22)
1.
Dębska A., Kanarski L., Rudnicki B. (1994), Patologia żołnierska, Warszawa, Wyd. Bellona.
2.
Dubaj B. (1996), Słownik współczesnego języka polskiego, Warszawa, Wyd. Wilga.
3.
Jędrzejko M. (2002), Koty, wicki i rezerwa. Zwyczaje, obrzędy, i język „fali”, Warszawa, Wyd. Dwnino NOM”Kojan”.
4.
Jędrzejewski M. (1999), Młodzież a subkultury. Problematyka edukacyjna, Warszawa, Wyd. Żak.
5.
Kalinowski M. (1998), Subkultury młodzieżowe, Warszawa, Wyd. WSiP.
6.
Kanarski L., Rudnicki B. (1994), Podkultura żołnierska, Warszawa, Wyd. MON.
7.
Kłoskowska A. (1981), Socjologia kultury, Warszawa, Wyd. PWN.
8.
Kozak S. (2007), Patologie wśród dzieci i młodzieży, Warszawa, Wyd. Difin.
9.
Łuniewska M., Przeciwdziałanie zjawisku fali w wojsku, [w:] Vademecum dydaktyczno-wychowawcze nr 6, red. ppłk dr Mirosław Kaliński, Warszawa 2001.
10.
Myers D. G. (1999), Psychologia społeczna, Poznań, Wyd PWN.
11.
Nazarowski K., Agresja i przemoc wśród żołnierzy, [w:] „Przegląd Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej” 1999, nr 11.
12.
Occhiogrosso P. (1999), Sekty, religie, wyznania, Warszawa, Wyd. Literackie MUZA.
13.
Okoń W. (1981), Słownik pedagogiczny, Warszawa, Wyd. Żak.
14.
Ostrowska K., Tatarowicz J. (1998), Agresja i przemoc, Warszawa, Wyd. CMPPP MEN.
15.
Pęczak M. (1992), Mały słownik subkultur młodzieżowych, Warszawa, Wyd. Semper.
16.
Ułasiuk F. (1993), Nieformalne ruchy młodzieżowe, Warszawa, Wyd. Semper.
17.
Urban B., Stanik J. M. (2008), Resocjalizacja, tom 1, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
18.
Urban B., Stanik J. M. (2008), Resocjalizacja, tom 2,Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
19.
Walancik M. (2009), Aktualne przejawy patologii i dewiacji społecznej. Wybrane konteksty, Toruń, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
20.
Wertenstein-Żuławski J. (1993), Między nadzieją a rozpaczą, Warszawa, Wyd. PWN.
21.
Winiarski M., Niepowodzenia szkolne, [w:] Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, pod red. D. Latak, T. Pilch, Wydawnictwo Naukowe Żak, Warszawa 1999.
22.
Zbytek D. S. (2008), Religia i racjonalizm, „Dziś – przegląd społeczny” nr 8.