PL EN
Wydawnictwo
AWSGE
Akademia Nauk Stosowanych
WSGE
im. Alcide De Gasperi
BOOK CHAPTER (241-261)
Ways of using the phenomenon of crisis in the music industry to model underage audiences
 
More details
Hide details
 
 
KEYWORDS
ABSTRACT
The author of the article shows that the natural phenomenon of crisis, which appears in the course of human development, is intentionally used by the music industry to model teenage audiences. The article discusses the psychological peculiarity of music, as well as the main methods of manipulation using music. The author presents the reader with the results of various research, including his own, on music and its impact on its recipient. At the end of the article, an original ,,tool” is presented that helps diagnose what content a minor recipient encounters when listening to his or her favorite music.
FUNDING
Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki II” pt. „Współczesny obraz społeczeństwa polskiego w nauce i debacie publicznej”
 
REFERENCES (35)
1.
Arystoksenos z Tarentu, Harmonika, przeł.A. Maciejewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.
 
2.
Berger J., Efekt wirusowy w biznesie. Dlaczego pewne produkty i usługi zdobywają rynek, MT Biznes, Warszawa 2013.
 
3.
Burakowski D., Arystoksenos z Tarentu i problem teoretycznych podstaw muzyki starogreckiej, [w:] Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, t. 48, PWN, Warszawa 2003.
 
4.
Chełkowska-Zacharewicz M., Kaleńska-Rodzaj J., Psychologia muzyki, PWN, Warszawa 2020.
 
5.
Chertok L., Hipnoza i sugestia, Interpress, Warszawa 1993.
 
6.
Chęć M., Tyburski E., Samochowiec A., Preferencje muzyczne a zaburzenia funkcjonowania młodzieży w okresie adolescencji, Psychiatria, 2014, nr 11.
 
7.
Cox C., Warner D., II sposoby słuchania. Wprowadzenie, [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, C. Cox, D. Warner (wyb. i red.), słowo/obraz terytotrium, Gdańsk 2010.
 
8.
Gisselbrecht A., Marksizm a teoria literatury, przeł. W. Dłuski, [w:] Marksizm i literaturoznawstwo współczesne, A. Lama i B. Owczarka (red.), PIW, Warszawa 1979.
 
9.
Gadkowski L., Muzyka, Słowo i Życie, 1991, nr 9–10.
 
10.
Galińska E., Percepcja muzyczna a poziom neurotyczności w grupach treningowych, Psychiatria Polska, 1975, t. 9.
 
11.
Gapik L., Hipnoza i hipnoterapia, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 1983.
 
12.
von Hildebrand D., Aestethics, vol. 1, Hildebrand Press, Steubenville 2016.
 
13.
Ingarden R., Studia z estetyki, t. III, PWN, Warszawa 1970.
 
14.
Kasperowicz R., Od Arystotelesa do Adorna. W poszukiwaniu teorii ekspresji muzycznej, ,,Ethos”, R. 19, nr 1/2=73/74), Lublin 2006.
 
15.
Krochalew G.P., Rejestracja halucynacji słuchowych, ,,Trzecie Oko”, 1984, nr 8.
 
16.
Lepa A., Świat propagandy, Biblioteka Niedzielii, Częstochowa 1994.
 
17.
Manturzewska M., Stefana Szumana Psychologia Muzyki, [w:] Studia nad rozwojem i wychowaniem: w osiemdziesiątą rocznicę Zakładu Psychologii Rozwojowej i Wychowawczej na Uniwersytecie Jagielońskim, M. Kielar-Turska (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
 
18.
Misiak T., Platon – Arystoteles: dwie wersje tezy o wychowawczej funkcji muzyki w społeczeństwie, ,,Wychowanie Muzyczne w Szkole”, styczeń/luty 1988.
 
19.
Momro J., Fenomenologia Ucha, ,,Teksty Drugie”, 2015, nr 5.
 
20.
Narodowe Centrum Kultury, Muzyczne wybory młodzieży. Komunikat z badań Narodowego Centrum Kultury, NCK, Warszawa 2021.
 
21.
Olbrycht K., Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000.
 
22.
Petroniusz, Antydekalog, nr 3, ,,Oaza”, 1996, nr 23.
 
23.
Platon, Państwo III, ANTYK, Kęty 1997.
 
24.
Pniewski J., Normalna nienormalność, Przegląd Powszechny, 2000, nr 7/8, s. 152 i n.
 
25.
Porfiriusz, Żywot Pitagorasa, Epsilon, Wrocław 1993.
 
26.
Regimbal, J.P., Le Rock N’ Roll; Viol de la conscience par les messages subliminaux, Les éditions Saint·Raphael lnc, Québec 1983.
 
27.
Rosario Gonzalez de Rivas M., Wpływ muzyki, tekstów piosenek i teledysków na dzieci i młodzież, Pediatria po Dyplomie, vol. 14, 2010, nr 6.
 
28.
Smith A., Umysł, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1989.
 
29.
Stanley R., Harold P., W pułapce. Historia Elvisa Presleya I jego tragicznych poszukiwań miłości, Rodzinny Krąg, Warszawa 1993.
 
30.
Suchodolski P., Koncepcja odbiorcy sztuki w estetyce Romana Ingardena, [w:] ΣΟΦΙΑ, vol. 16, Lublin 2016.
 
31.
Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1969.
 
32.
Tryjanowski P., Robienie wody z mózgu, Czas, 2 XI 1992.
 
33.
Wolberg L.R., Hipnoza, PWN, Warszawa 1975.
 
34.
Zwoliński A., Dźwięk w relacjach społecznych, Wydawnictwo WAM, Kraków 2004.
 
35.
Żmijewska B., Muzyczny usypiacz. Rozmowa z Lechem Emfazym Stefańskim, ,,Nie z tej ziemi”, 1991, nr 9.
 
Journals System - logo
Scroll to top