PL EN
Wydawnictwo
AWSGE
Akademia Nauk Stosowanych
WSGE
im. Alcide De Gasperi
ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (241-261)
Sposoby wykorzystywania zjawiska kryzysu w przemyśle muzycznym do modelowania małoletnich odbiorców
 
Więcej
Ukryj
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Autor artykułu wykazuje, że naturalne zjawisko kryzysu, które pojawia się w trakcie rozwoju człowieka, jest celowo wykorzystywane przez przemysł muzyczny do modelowania nastoletnich odbiorców. W artykule omówiona została zarówno psychologiczna osobliwość muzyki, jak i główne metody manipulacji przy jej wykorzystaniu. Autor przybliża czytelnikowi wyniki różnych badań, również swoich, na temat muzyki i jej wpływu na jej odbiorcę. Na końcu artykułu zaprezentowane zostaje autorskie narzędzie pomagające diagnozować, z jakimi treściami małoletni odbiorca obcuje, słuchając swojej ulubionej muzyki.
FINANSOWANIE
Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki II” pt. „Współczesny obraz społeczeństwa polskiego w nauce i debacie publicznej”
 
REFERENCJE (35)
1.
Arystoksenos z Tarentu, Harmonika, przeł.A. Maciejewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.
 
2.
Berger J., Efekt wirusowy w biznesie. Dlaczego pewne produkty i usługi zdobywają rynek, MT Biznes, Warszawa 2013.
 
3.
Burakowski D., Arystoksenos z Tarentu i problem teoretycznych podstaw muzyki starogreckiej, [w:] Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, t. 48, PWN, Warszawa 2003.
 
4.
Chełkowska-Zacharewicz M., Kaleńska-Rodzaj J., Psychologia muzyki, PWN, Warszawa 2020.
 
5.
Chertok L., Hipnoza i sugestia, Interpress, Warszawa 1993.
 
6.
Chęć M., Tyburski E., Samochowiec A., Preferencje muzyczne a zaburzenia funkcjonowania młodzieży w okresie adolescencji, Psychiatria, 2014, nr 11.
 
7.
Cox C., Warner D., II sposoby słuchania. Wprowadzenie, [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, C. Cox, D. Warner (wyb. i red.), słowo/obraz terytotrium, Gdańsk 2010.
 
8.
Gisselbrecht A., Marksizm a teoria literatury, przeł. W. Dłuski, [w:] Marksizm i literaturoznawstwo współczesne, A. Lama i B. Owczarka (red.), PIW, Warszawa 1979.
 
9.
Gadkowski L., Muzyka, Słowo i Życie, 1991, nr 9–10.
 
10.
Galińska E., Percepcja muzyczna a poziom neurotyczności w grupach treningowych, Psychiatria Polska, 1975, t. 9.
 
11.
Gapik L., Hipnoza i hipnoterapia, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 1983.
 
12.
von Hildebrand D., Aestethics, vol. 1, Hildebrand Press, Steubenville 2016.
 
13.
Ingarden R., Studia z estetyki, t. III, PWN, Warszawa 1970.
 
14.
Kasperowicz R., Od Arystotelesa do Adorna. W poszukiwaniu teorii ekspresji muzycznej, ,,Ethos”, R. 19, nr 1/2=73/74), Lublin 2006.
 
15.
Krochalew G.P., Rejestracja halucynacji słuchowych, ,,Trzecie Oko”, 1984, nr 8.
 
16.
Lepa A., Świat propagandy, Biblioteka Niedzielii, Częstochowa 1994.
 
17.
Manturzewska M., Stefana Szumana Psychologia Muzyki, [w:] Studia nad rozwojem i wychowaniem: w osiemdziesiątą rocznicę Zakładu Psychologii Rozwojowej i Wychowawczej na Uniwersytecie Jagielońskim, M. Kielar-Turska (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
 
18.
Misiak T., Platon – Arystoteles: dwie wersje tezy o wychowawczej funkcji muzyki w społeczeństwie, ,,Wychowanie Muzyczne w Szkole”, styczeń/luty 1988.
 
19.
Momro J., Fenomenologia Ucha, ,,Teksty Drugie”, 2015, nr 5.
 
20.
Narodowe Centrum Kultury, Muzyczne wybory młodzieży. Komunikat z badań Narodowego Centrum Kultury, NCK, Warszawa 2021.
 
21.
Olbrycht K., Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000.
 
22.
Petroniusz, Antydekalog, nr 3, ,,Oaza”, 1996, nr 23.
 
23.
Platon, Państwo III, ANTYK, Kęty 1997.
 
24.
Pniewski J., Normalna nienormalność, Przegląd Powszechny, 2000, nr 7/8, s. 152 i n.
 
25.
Porfiriusz, Żywot Pitagorasa, Epsilon, Wrocław 1993.
 
26.
Regimbal, J.P., Le Rock N’ Roll; Viol de la conscience par les messages subliminaux, Les éditions Saint·Raphael lnc, Québec 1983.
 
27.
Rosario Gonzalez de Rivas M., Wpływ muzyki, tekstów piosenek i teledysków na dzieci i młodzież, Pediatria po Dyplomie, vol. 14, 2010, nr 6.
 
28.
Smith A., Umysł, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1989.
 
29.
Stanley R., Harold P., W pułapce. Historia Elvisa Presleya I jego tragicznych poszukiwań miłości, Rodzinny Krąg, Warszawa 1993.
 
30.
Suchodolski P., Koncepcja odbiorcy sztuki w estetyce Romana Ingardena, [w:] ΣΟΦΙΑ, vol. 16, Lublin 2016.
 
31.
Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1969.
 
32.
Tryjanowski P., Robienie wody z mózgu, Czas, 2 XI 1992.
 
33.
Wolberg L.R., Hipnoza, PWN, Warszawa 1975.
 
34.
Zwoliński A., Dźwięk w relacjach społecznych, Wydawnictwo WAM, Kraków 2004.
 
35.
Żmijewska B., Muzyczny usypiacz. Rozmowa z Lechem Emfazym Stefańskim, ,,Nie z tej ziemi”, 1991, nr 9.
 
Journals System - logo
Scroll to top