BOOK CHAPTER (115-128)
Scale cyberlying in secondary schools in the light of research
More details
Hide details
1 |
Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej
im. Alcide De Gasperi w Józefowie |
KEYWORDS
ABSTRACT
This paper presents the results of the studies concerned with the phenomenon
of cyberbullying in schools. The initial section presents reflections on the school
as an educational environment, the family having the greatest impact on the personality of a young man, followed by the concept of the phenomenon of cyberbullying characterized, its forms, causes and effects. Then, after a brief describing the
rules adopted by the test procedure was developed presentation of the results of
the study. Empirical data collected have been prepared and presented in tables that
underpin the analysis and interpretation of the empirical material obtained. In the
final section of the article includes a summary and conclusions. Formulated and
presented as proposals for preventive measures - education aimed at reducing the
phenomenon of cyberbullying and proposals to help the victims.
REFERENCES (24)
1.
Bednarek, J. i Andrzejewska A. (2009). Cyberświat - możliwości i zagrożenia. Warszawa: Wyd. Żak.
2.
Błasiak, A. (2000). Dom rodzinny i szkoła – środowiska współkształtujące osobowość dziecka. w: W. Kubik (red.), Rodzina, szkoła, Kościół. (ss. 20-24). Kraków: Wyd. WAM.
3.
Cichosz, W. (2008). Źródła zagrożeń wychowawczych w szkole. Studia Gdańskie nr 23, ss. 162- 178.
4.
Denek, K. (2010). Uniwersalne wartości edukacji szkolnej. w : B. Dymara (red.), Dziecko w świecie rodziny. Szkice o wychowaniu (ss.19-32). Kraków: Wyd. Impuls.
5.
Gołębiewska, I. (2012). Cyberprzemoc – zagrożenie dla młodego pokolenia. Wychowawca nr 7-8, ss. 12-15.
6.
Holtkamp, J. (2010), Co ogłupia nasze dzieci. Kraków: Wyd. Salwator.
7.
Idem, Ł. (2008). Misja szkoły w nauczaniu Jana Pawła II. Studia Gdańskie nr 23, ss. 147-161.
8.
Łobocki, M. (2009). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Wyd. Impuls.
9.
Mazan, A. (1999). Rodzice. Prawo do wyboru szkoły. w: E. Ozorowski (red.),.
10.
Słownik małżeństwa i rodziny (ss. 385-386). Warszawa-Łomianki: Wyd. ATK i Fundacja Pomoc .
11.
Migała, P. (2011). Wybrane elementy patologii społecznej w aspekcie ich uwarunkowań. Józefów: Wyd. WSGE.
12.
Misiaszek, K. (1995). Dialog wychowawczy rodziny i szkoły. w: K. Misiaszek i A.
13.
Potocki (red.), Katecheta i katecheza w polskiej szkole (ss. 50-51). Warszawa: Wyd. Salezjańskie.
14.
Nowakowski, P.T. (2008). Przemoc w sieci. Przyczynek do dalszych analiz. w: M.
15.
Kowalski (red.), Internet, między edukacją, bezpieczeństwem a zdrowiem (ss. 57-77). Tychy: Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego.
16.
Nycz, K. (2002). Kościół w szkole czy szkoła w Kościele. Pastores nr 16, ss. 18-21.
17.
Skreczko, A.(1999). Szkoła. w: E. Ozorowski (red.), Słownik małżeństwa i rodziny (s.435). Warszawa-Łomianki: Wyd. ATK i Fundacja Pomoc.
18.
Sycz, A. i Arcimowicz, B. (2009). Przyjaciele w Internecie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
19.
Placha, J. (2009). Pedagogika na co dzień. Warszawa: Wyd. UKSW.
20.
Pytlarczyk, J. (2009). W kręgu zabawy. Program wychowania przedszkolnego. Warszawa: Wyd. Wydawnictwo JUKA-91.
21.
Raszewska-Skałecka, R. (2009). Między tradycją a przyszłością w polskim systemie edukacji - wyrównywanie szans edukacyjnych. w: J. Supernat (red), Między tradycją a przyszłością w nauce prawa administracyjnego (s.596). Wrocław:.
22.
Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego.
23.
Wojtasik, Ł. (2008). Stop cyberprzemocy. Podręcznik dla nauczycieli szkół gimnazjalnych. Warszawa: Wyd. FDN.
24.
Żegnałek, K. (2010). Metodologia badań dla autorów prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki. Warszawa: Wyd. Comandor.
http://helpline.org.pl/dowiedz..., pobrano 24.04.2013r.