BOOK CHAPTER (115-127)
KEYWORDS
ABSTRACT
Aby skutecznie wpłynąć na likwidację, przynajmniej częściową, deficytu bezpieczeństwa
w ramach Schengen i przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości,
gdzie zniesiono granice wewnętrzne i zapewnia się swobodny przepływ osób, musi
działać system informatyczny zapewniający swobodę wymiany danych osobowych
w celu uzupełnienia tego deficytu bezpieczeństwa. W czasach powszechnie ogarniętych
wykorzystywaniem danych zaczerpniętych z sieci i ich przetwarzaniem,
a jako wyjątek dla organów ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego w czasach
swobodnego przepływu danych w Europie i poza Europą mamy do czynienia
z innymi ograniczeniami dla bezpieczeństwa. Trzeba w każdym przypadku brać pod
uwagę 5. wymiar prowadzenia wojny: poza tymi związanymi z działaniami na ziemi,
w powietrzu, w kosmosie, na morzu, trzeba brać pod uwagę także działania w sieci.
Wielkoskalowe systemy informatyczne w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa
i sprawiedliwości, takie jak: SIS II, VIS (Wizowy System Informacyjny) i Eurodac do
porównywania odcisków palców, mają na celu zagwarantowanie bezpiecznego,
swobodnego przepływu danych w celach ich dalszego przetwarzania głównie przez
organy ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Zakres danych osobowych przetwarzanych w SIS II jest zadziwiająco szeroki, zastanawiające,
czy wkrótce nie będzie on przedmiotem analiz Trybunału Sprawiedliwości
UE ze względu na dwie ścierające się tendencje do dominacji interesu publicznego
lub interesu indywidualnego. Z jednej strony bowiem mamy interes publiczny
– dobro ogólne całej Unii, jej poszczególnych państw członkowskich i obywateli UE
razem wziętych, czyli poczucie bezpieczeństwa. Z drugiej strony zaś mamy interes
indywidualny w postaci poszanowania prawa do prywatności i ochrony danych oso-
bowych. Ponadto niejednokrotnie Trybunał Sprawiedliwości UE stawał już w obliczu
tego dylematu, czyje interesy powinny przeważyć. Rozważając ten dylemat, swoją
pierwotną linię orzeczniczą in dubio pro integrationem zastąpił nowym podejściem
równoważącym przynajmniej interes ogólny UE z interesem indywidualnym, a nawet,
jak wskazują autorzy dzieła Prawa człowieka i ich ochrona (Gronowska, Jasudowicz,
Balcerzak, 2005, s. 456), o profilu bardziej in dubio pro homine.
Artykuł jest próbą analizy sytuacji obecnej równoważącej prawowity cel SIS II
z ochroną praw jednostki. Konkluzją jest perspektywa rozwoju SIS II już jako wartości
dodanej w UE i Schengen.
REFERENCES (5)
1.
Dragan A. (2015). System Informacyjny Schengen drugiej generacji jako nowoczesne rozwiązanie informatyczne, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, vol. LXII, 1, s. 33–53.
2.
Easton C. (2016). Information Systems for Crisis Response and Management: The EU Data Protection Regulation, Privacy by Design and Certification, Short Paper-Ethical, Legal and Social.
4.
Gronowska B., Jasudowicz T., Balcerzak M., Lubiszewski M., Mizerski R. (2005). Prawa człowieka i ich ochrona, Toruń: Wyd. TNOiK, s. 456.
5.
Grupa Koordynująca Nadzór nad SIS II, System Informacyjny Schengen Przewodnik dotyczący korzystania z prawa dostępu, Bruksela 2015, s. 60–63.