The article is an analysis of psychosocial relations in the family of a child with autism. The family of a child with autism goes through the stages of re-evaluation of expectations towards the child, the relationships between siblings and parents change. They intensify periods of emotional uncertainty, crisis situations, seeking confirmation or rejection of a diagnosis. The period of learning to live with one’s and the whole family’s problem determines the effectiveness of the search, the results of therapy, the quality of relationships in the family and the immediate environment, which is necessary in the everyday-unusual dimension of the child’s development. Knowledge of the subject and high empathy of educators working with children with autism (and parents of children functioning correctly in terms of psychosocial) is the key to supporting their development and supporting the development of family relationships.
REFERENCES(17)
1.
Banasiak, A. (2008). Psychospołeczny wymiar jakości życia rodzin dzieci z autyzmem, Prace Naukowe Akademii Jana Długosza w Częstochowie, z. XV.
Kawczyńska-Butrym, Z. (1994). Problemy wspierania rodzin z osobami niepełnosprawnymi [w:] A. Ostrowska, Badania nad niepełnosprawnością w Polsce 1993, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
Konieczna, I. (2017). Rola wsparcia społecznego w sytuacji doświadczania przez dziecko choroby przewlekłej [w:] W. Otrębski, K. Mariańczyk (red.), Konteksty Psychologii Rehabilitacji. Przepis na rehabilitację, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Komender, J. (2009). Dziecko autystyczne w rodzinie [w:] J. Komender, G. Jagielska, A. Bryńska, Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Pisula, E. (2005). Problemy rodziców dorastających i dorosłych osób z autyzmem [w:] I. Matczak, A. Pala (red.) Edukacja i wspomaganie osób z autyzmem od dzieciństwa do dorosłości, Częstochowa: Wydawca Organizatorzy V Forum.
Szerląg, A. (2022). Rodzicielskie spojrzenie na relacje rówieśnicze dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [w:] E. Kulesza, D. Al.-Kamisy, P. Zalewska (red.), Od integracji do inkluzji – 30 lat edukacji integracyjnej – idea i rzeczywistość, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej i. Marii Grzegorzewskiej.
Twardowski, A. (1991). Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych [w:] I. Obuchowska, Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Wyczesany, J., Ucinek, A. (2001). Wybrane aspekt funkcjonowania rodzeństwa dzieci autystycznych, [w:] T. Gałkowski, J. Kossewska (red.), Autyzm wyzwaniem naszych czasów, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.