ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (129-141)
Relacja dostępu do informacji publicznej oraz ochrony
danych osobowych na gruncie ogólnego rozporządzenia
o ochronie danych
Więcej
Ukryj
1 |
Instytut Nauk Prawnych, Polska Akademia Nauk |
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Celem artykułu jest analiza relacji między prawem dostępu do informacji publicznej
a ochroną danych osobowych wg przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie
danych osobowych, które zacznie obowiązywać od 25 maja 2018 r. Problematyka
ma doniosłe znaczenie dla praktyki stosowania ustawy o dostępie do informacji publicznej
zarówno dla podmiotów zobowiązanych do udzielenia informacji publicznej,
jak i osób, których dane osobowe dotyczą. Informacje publiczne mogą bowiem
zawierać dane osobowe. Prawodawca UE wskazał, że publiczny dostęp do dokumentów
urzędowych można uznać za interes publiczny. Organ publiczny lub podmiot
publiczny powinny móc publicznie ujawniać dane osobowe z dokumentów przez
siebie przechowywanych, jeżeli takie ujawnienie jest przewidziane przepisami prawa.
Konieczne jest jednak pogodzenie w prawodawstwie państw członkowskich publicznego
dostępu do dokumentów urzędowych z prawem do ochrony danych osobowych.
Zanalizowano obowiązujące przepisy w dziedzinie dostępu do informacji
publicznej oraz ochrony danych osobowych. Polska ustawa o dostępie do informacji
publicznej wymogu wyważenia obu praw nie uwzględnia. Ochrona danych osobowych
w ogóle nie występuje na gruncie tej ustawy. Prawo do ochrony danych osobowych
wywodzone jest z prawa do prywatności. Konieczna jest zatem nowelizacja
przepisów ustawy tak, aby spełniony był wymóg pogodzenia publicznego dostępu
do dokumentów urzędowych (informacji publicznej) z prawem do ochrony danych
osobowych.
REFERENCJE (9)
1.
Bidziński M., Chmaj M., Szustakiewicz P. (2010). Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz. Warszawa: C.H. Beck.
2.
Izdebski H. (2004). Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności. Warszawa: Lexis Nexis.
3.
Jaśkowska M. (2002). Dostęp do informacji publicznych w świetle orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego. Toruń: TNOiK.
4.
Kamińska I., Rozbicka-Ostrowska M. (2016). Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer.
5.
Mednis A. (2016). Prywatność a jawność. Bilans 25-lecia i perspektywy na przyszłość. Warszawa: C.H. Beck.
6.
Sakowska-Baryła M. (2014). Dostęp do informacji publicznej a ochrona danych osobowych. Wrocław: Presscom.
7.
Sibiga G. (2003). Dostęp do informacji publicznej a prawa do prywatności jednostki i ochrony jej danych osobowych, „Samorząd Terytorialny” 11, s. 5–11.
8.
Sibiga G. (2016). Dopuszczalny zakres polskich przepisów o ochronie danych osobowych po rozpoczęciu obowiązywania ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych – wybrane zagadnienia. Warszawa: Biblioteka Monitora Prawniczego, s. 16–21.
9.
Zawadzka N. (2107). Komentarz do art. 86, [w:] E. Bialak-Jomaa (red.) i D. Lubasz (red.), Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer, s. 1081–1085.