Artykuł ma na celu analizę zjawiska urynkowienia edukacji w Polsce poprzez
wskazanie symptomów tego procesu w dyskursie publicznym. Autor rozpatruje problem na dwu poziomach. Pierwszy z nich to oficjalne dokumenty, raporty i analizy
dotyczące proponowanych strategii dla polskiej edukacji. Drugi poziom koncentruje
się na dyskursie projektów Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, szczególnie dotyczących reformy egzaminów. Analiza dokonana przez autora pokazuje, że ekonomiczny język pojawia się często i bezpośrednio na obu poziomach dyskursu o edukacji.
Opisywany proces umieszcza autor w kontekście szerszego zjawiska, które można
określić jako hegemonia dyskursu neoliberalnego. Zostało ono zidentyfikowane między innymi przez Jürgena Habermasa jako kolonizacja świata przeżywanego przez
system.
REFERENCJE(21)
1.
Antczak B. (2015). Usługi edukacyjne – misja czy komercja?, „Journal of Modern Science” , nr 2/25/2015, Wydawnictwo WSGE, s. 333‒347, ISSN: 1734-2031.
Bourdieu P., Passeron J.C. (2006). Reprodukcja, PWN, Warszawa. ISBN: 83-01-14624-9. Fairclough N. (2013). Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language, Taylor and Francis, Kindle Edition, ISBN: 978-1405858229.
Marcuse H. (1991). Człowiek jednowymiarowy, PWN, Warszawa, ISBN: 83-01-10041-9. van Dijk T. (2001). Badania nad dyskursem. W: T. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces, PWN, Warszawa, ISBN: 83-01-13532-8.
Badanie możliwości wykorzystania w systemie oświaty wskaźnika szacowania edukacyjnej wartości dodanej. Raport końcowy, men.gov.pl, 2016, http://archiwum.efs.men.gov.pl....
Edufactory. Samoorganizacja i opór w fabrykach wiedzy,red. J. Sowa, K. Szadkowski, art.pl, 2011, http://ha.art.pl/wydawnictwo/k... (data dostępu: 10.02.2013),ISBN: 978-83-62574-39-1.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.