ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (233-240)
Przemoc w szkole. Identyfikacja przemocy
w szkole podstawowej w aglomeracji miejskiej
Więcej
Ukryj
1 |
Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego
Wydział Nauk Społecznych w Warszawie |
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Przedmiotem niniejszego artykułu jest przemoc w szkole podstawowej
w dużej aglomeracji miejskiej. Do badania wybrałam warszawską szkołę
podstawową, która realizuje jeden z proponowanych przez system oświaty, programów profilaktycznych przeciwdziałania przemocy. Dodatkowym czynnikiem motywującym do przeprowadzenia badania był fakt,
że do tej szkoły uczęszcza mój siedmioletni syn. Chciałam poznać, na ile
placówka, która afiszuje się plakatami „Stop przemocy” lub „Szkoła
wolna od przemocy”, faktycznie realizuje te hasła. Zależało mi na opiniach uczniów, a nie na wywiadach z gronem pedagogicznym. Artykuł
dotyczy wniosków wyciągniętych z analizy otrzymanych wyników
z ankiety przeprowadzonej w grudniu 2009 r. na próbie 223 uczniów
klas: IV, V i VI.
REFERENCJE (4)
1.
Hauk D., Łagodzenie konfliktów w szkole i pracy z młodzieżą, Kielce 2006, s. 9.
2.
A. Milczarek, J. Węgrzynowska, Program Przeciwdziałania Przemocy – STOP, Stowarzyszenie „Bliżej Dziecka”, s. 6.
3.
H. P. Nolting, Jak zachować porządek w klasie, Gdańsk 2004, s. 119–120.
4.
Z. Kwiasowski, Wybrane aspekty bezpieczeństwa szkolnego, Edukacja – szkoła – nauczyciele. Promowanie rozwoju dziecka, J. Kuźma, J. Marbitzer (red.), Kraków 2005.