The author takes effect subject to socio-cultural and economic factors in creating
a coherent vision of early education for children in Poland and Europe. This article is look to
the practice involved in the process of educational change. Expectations of raising
awareness of social and economic inequalities and facilitate the prevention of access to
educational tools should not remain empty slogans. The situation in Poland requires making
wise and responsible political and social action aimed at ensuring the best quality early
childhood education for children. The process of the current changes in the education of
preschool education should have real legitimacy in the results of social studies and science.
REFERENCES(6)
1.
A. Blumsztajn, Dlaczego warto inwestować w edukację małych dzieci, [w:] T. Ogrodzińska, M. Białek-Graczyk (red.), Dobry start. Jak wprowadzać alternatywne formy wczesnej edukacji, Warszawa 2008, s. 6.
A. Blumsztajn, T. Szlendak, Jakość kapitału ludzkiego i wyrównywanie szans edukacyjnych. Wprowadzenie do raportu, [w:] T. Szlendak (red.), Małe dziecko w Polsce – raport o sytuacji edukacji elementarnej, Warszawa 2006, s. 29.
M. Herbst, Finansowanie edukacji elementarnej, [w:] T. Szlendak (red.), Małe dziecko w Polsce –raport o sytuacji edukacji elementarnej, Warszawa 2006, s. 167.
M. Kowalik-Olubińska, Zwiększanie szans edukacyjnych dzieci sześcioletnich, [w:] S. Guz (red.), Rozwój i edukacja dziecka – szanse i zagrożenia, Lublin 2005, s. 76–77.
Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem w Europie: zmniejszanie nierówności społecznych i kulturowych, (tłum. E. Kolanowska), Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2009, s. 131––132.
E. Hałaburda, Szanse edukacyjne dziecka we współczesnym świecie – dostępność oświaty na początkowych jej szczeblach, [w:] S. Guz (red.), Rozwój i edukacja dziecka – szanse i zagrożenia, Lublin 2005, s. 90.
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.