ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (15-34)
Poprawa jakości prawa UE – wybrane zagadnienia
Więcej
Ukryj
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Ocenia się, że w sferze gospodarczej ok. 80% przepisów obowiązujących w państwach członkowskich wynika z regulacji unijnych. Temu
trendowi do rozszerzania zakresu regulacji unijnych towarzyszyły dyskusje
na temat możliwości poprawy ich jakości oraz ich uproszczenia. W początkach XXI w. zostały poddane pewnej instytucjonalizacji. Analiza ewolucji
tego zagadnienia jest przedmiotem niniejszego artykułu.
Ocena jakości prawa unijnego opiera się na trzech głównych przesłankach. Po pierwsze – skuteczności, określanej poprzez rzeczywiste efekty regulacji prawnych. Po drugie – sprawności, mierzonej stosunkiem kosztów
danej regulacji do jej efektów. I po trzecie – użyteczności, ocenianej skalą
korzyści określonej regulacji prawnej. W odniesieniu do działań na rzecz
poprawy jakości prawa Unii Europejskiej istotny jest jeszcze aspekt „propagandowy”. Z uwagi na mnogość unijnych aktów prawnych eliminacja
aktów nieaktualnych, niejasnych, bądź ze sobą sprzecznych, nadmiernie
skomplikowanych, nakładających się na siebie w obszarze regulacji, nadmiernie obciążających podmioty, do których się odnoszą, lub nadmiernie
drobiazgowych przynosi niewątpliwie pozytywny efekt „wizerunkowy”
w postrzeganiu skutków działalności w ramach tej organizacji.
W kontekście powyższych uwag analiza dokumentów oraz literatury odnośnie do zagadnienia poprawy jakości regulacji prawnych Unii Europejskiej
staje się kluczowym obszarem badawczym niniejszego opracowania. Prowadzi
ona do wniosku, że podejmowane w tym zakresie działania należy rozpatrywać w dwóch względnie niezależnych aspektach: materialnym (odnoszącym
się do treści aktu prawnego) i formalnym (odnoszącym się do odpowiedniego
przygotowania projektu aktu i publicznej aprobaty jego obowiązywania).