PL EN
Wydawnictwo
AWSGE
Akademia Nauk Stosowanych
WSGE
im. Alcide De Gasperi
BOOK CHAPTER (95-110)
The limiting the number of tenure in local government? The historical and comparative outline of this issue
 
More details
Hide details
1
Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie
 
 
KEYWORDS
ABSTRACT
Adopted in 1990, the conception of numerically unlimited term of office in the local governments, as it is used in other European countries, has been given the normative and dogmatic basics. It is recognized as an expression of the state of law, the decentralization of public administration and the empowerment of local communities. Twenty-five years of experience of self-government in Poland creates the need for reflection on the evaluation of past reality and the projection of possible new normative solutions. The limiting of term of office is used in a case of many state’s offices, in the EU’s administration and in the local government in some US states. The limiting of term of office in local government was known in ancient Rome. No limit to the term of office of local governments may create the local oligarchy, the groups of customers fighting for their own interests rather than for the general public good. The phenomenon of nepotism and use of public funds for their own interests is growing, including the use of public funds for election campaigns. The use of legal instruments or employees of local government to conduct the election campaign and secure a subsidiary of the electorate, mainly dependent economically from the mayor can be noticed. Many of these negative phenomena is caused by the lack of political maturity of the local community which should be justified by the Polish history, especially partitions, wars and the communist regime. Therefore, the postulate for the introduction of the term of office appears to be well founded.
 
REFERENCES (23)
1.
Carey, J.M. (1998). Term limits and legislative representation. Cambridge.
 
2.
Cassola, F., Labruna, L. (1978). Linee di una storia delle istituzioni repubblicane. Napoli.
 
3.
Hauser, R., Niewiadomski, Z. Samorząd gminny, komentarz do art. 26 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. Legalis.
 
4.
Herc, G.: Chmaj, M. (red.). (2005).Ustrój samorządu terytorialnego w Polsce. Warszawa, s. 14-15.
 
5.
Korczak, J. (2014). Kadencyjność organów jednostek samorządu terytorialnego. Samorząd Terytorialny 7-8 s. 38-50.
 
6.
Kunkel, W. V., Wittmann, R. (1995). Staatsordnung und Staatspraxis der Römischen Republik. München.
 
7.
Mousourakis, G. (2007). A Legal History of Rome, London and New York.
 
8.
Musioł-Urbańczyk, A. (2015). Metody wspomagające implementację strategii rozwoju jednostki samorządu terytorialnego. ZN PŚ. Seria:.
 
9.
Organizacja I Zarządzanie, z. 78, nr kol. 1928, s. 293-303.
 
10.
Sitek ,B. (2013). Legal-Comparative Aspects of the Local Self-Government Autonomy, [w:] Teoria a prax verejnej sprawy. Koscice, s. 202-214.
 
11.
Sitek, B. (2008). Lex Coloniae Genetivae Iuliae seu Ursonensis i lex Irnitana. Ustawy municypalne antycznego Rzymu. Tekst, tłumaczenie i komentarz. Olsztyn.
 
12.
Sitek, B.: Jurewicz, A. i inni (red.). (2011). Rzymskie prawo publiczne. Wybrane zagadnienia. Olsztyn.
 
13.
Staderini, F. (2009), Diritto degli enti locali, Padova. s. 148 n.
 
14.
Verpeaux, M. (2005). Droit des collectivités territoriales. Paris, s. 178 n.
 
15.
Wilson, D., Chris, G. (2011). Local government in the United Kingdom. New York.
 
16.
Zabłocki, J., Tarwacka, A. (2011). Publiczne prawo rzymskie. Warszawa.
 
17.
Polacy chcą kadencyjności władz samorządowych [w:] http://www.portalsamorzadowy.p... [dostęp: 2015-07-07].
 
18.
Wady i zalety ograniczenia kadencyjności samorządowców, http://www.samorzad.lex.pl/czy... [dostęp: 2015-07-10].
 
19.
Michałowski S.: Kadencyjność w samorządzie może ograniczyć patologie [w:] http://www.se.pl/wiadomosci/op... [dostęp: 2015-07-07].
 
20.
Krzysztofowicz D., Ograniczą kadencyjność prezydentów, wójtów i burmistrzów? [w:] http://www.wspolnota.org.pl/ak... [dostęp: 2015-07-07].
 
21.
Widera Z., Kadencyjność funkcji prezydenta miasta/burmistrza/wójta gminy w poglądach elektoratu partii politycznych, Preferencje Polityczne. Postawy-Identyfikacje-Zachowania 7(2013), s. 69-80.
 
22.
Kadencyjność w samorządzie http://znad-marychy.blogspot.c....
 
23.
Wystąpienie posła T. Makowskiego podczas debaty na posiedzeniu plenarnym Sejmu RP w dniu 7.02.2013 [w:] http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.n... [dostęp: 2015-07-08].
 
Journals System - logo
Scroll to top