ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (95-110)
Ograniczenie liczby kadencji w samorządzie lokalnym?
Rys historyczno-porównawczy problematyki
Więcej
Ukryj
1 |
Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej
im. Alcide De Gasperi w Józefowie |
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Przyjęta w 1990 r. koncepcja nieograniczonej liczebnie kadencyjności
w samorządach terytorialnych, zgodnie zresztą z tradycją innych państw
europejskich, została obudowana normatywnie i dogmatycznie. Jest ona
uznawana za wyraz państwa prawa, decentralizacji administracji publicznej
i upodmiotowienia lokalnej społeczności. Dwadzieścia pięć lat doświadczeń samorządności w Polsce rodzi konieczność refleksji nad oceną minionej rzeczywistości oraz pewną projekcję nowych możliwych rozwiązań normatywnych. Ograniczenie kadencyjności występuje w przypadku licznych
urzędów w administracji państwowej i unijnej, zaś w samorządach stosowne jest w niektórych stanach USA. Ograniczanie kadencyjności w samorządach znane było w antycznym Rzymie. Brak ograniczenia kadencyjności w samorządach terytorialnych może powodować powstanie lokalnej
oligarchii, grup klienteli walczącej o własne interesy, a nie ogółu. Narasta
zjawisko nepotyzmu i wykorzystywania środków publicznych do własnych
interesów, m.in. na kampanie wyborcze. Pojawia się wykorzystywanie instrumentów prawnych czy pracowników administracji samorządowej do
prowadzenia kampanii wyborczej i zapewnienia sobie zależnego elektoratu, zależnego głównie ekonomicznie od wójta. Wiele z tych negatywnych
zjawisk powodowana jest jeszcze brakiem dojrzałości politycznej lokalnej
społeczności, co należy usprawiedliwić historią Polski, zwłaszcza zaborami,
wojnami i ustrojem komunistycznym. Stąd postulat wprowadzenia kadencyjności wydaje się zasadny.
REFERENCJE (23)
1.
Carey, J.M. (1998). Term limits and legislative representation. Cambridge.
2.
Cassola, F., Labruna, L. (1978). Linee di una storia delle istituzioni repubblicane. Napoli.
3.
Hauser, R., Niewiadomski, Z. Samorząd gminny, komentarz do art. 26 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. Legalis.
4.
Herc, G.: Chmaj, M. (red.). (2005).Ustrój samorządu terytorialnego w Polsce. Warszawa, s. 14-15.
5.
Korczak, J. (2014). Kadencyjność organów jednostek samorządu terytorialnego. Samorząd Terytorialny 7-8 s. 38-50.
6.
Kunkel, W. V., Wittmann, R. (1995). Staatsordnung und Staatspraxis der Römischen Republik. München.
7.
Mousourakis, G. (2007). A Legal History of Rome, London and New York.
8.
Musioł-Urbańczyk, A. (2015). Metody wspomagające implementację strategii rozwoju jednostki samorządu terytorialnego. ZN PŚ. Seria:.
9.
Organizacja I Zarządzanie, z. 78, nr kol. 1928, s. 293-303.
10.
Sitek ,B. (2013). Legal-Comparative Aspects of the Local Self-Government Autonomy, [w:] Teoria a prax verejnej sprawy. Koscice, s. 202-214.
11.
Sitek, B. (2008). Lex Coloniae Genetivae Iuliae seu Ursonensis i lex Irnitana. Ustawy municypalne antycznego Rzymu. Tekst, tłumaczenie i komentarz. Olsztyn.
12.
Sitek, B.: Jurewicz, A. i inni (red.). (2011). Rzymskie prawo publiczne. Wybrane zagadnienia. Olsztyn.
13.
Staderini, F. (2009), Diritto degli enti locali, Padova. s. 148 n.
14.
Verpeaux, M. (2005). Droit des collectivités territoriales. Paris, s. 178 n.
15.
Wilson, D., Chris, G. (2011). Local government in the United Kingdom. New York.
16.
Zabłocki, J., Tarwacka, A. (2011). Publiczne prawo rzymskie. Warszawa.
21.
Widera Z., Kadencyjność funkcji prezydenta miasta/burmistrza/wójta gminy w poglądach elektoratu partii politycznych, Preferencje Polityczne. Postawy-Identyfikacje-Zachowania 7(2013), s. 69-80.