ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (86-96)
Oczekiwania rodziców ucznia z SPE wobec kompetencji wychowawcy w okresie współczesnych przemian edukacyjnych
Więcej
Ukryj
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Niewątpliwie zawód nauczyciela obarczony jest odpowiedzialnością za powodzenie ucznia. Jego sukces z kolei warunkuje przyszłość całego społeczeństwa. Nauczyciel wskazuje odpowiednie drogi, przyczynia się do wyborów, wpływa na psychikę oraz zachowanie dziecka (Muszkieta, 2001). Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej pełni rolę nie tylko wychowawcy, przywódcy, terapeuty, ale również przyjaciela, a czasem nawet rodzica (Gawlik, 2021). We współczesnym okresie przemian edukacyjnych oczekiwania rodziców wobec wychowawcy ich dziecka mogą być ważną wskazówką, w jaką stronę powinno zmierzać kształcenie pedagogów przyszłości. W kontekście pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych wydaje się być to tym ważniejsze. Takie kształcenie wymaga bowiem szeregu kompetencji miękkich i indywidualizacji oddziaływań pedagogicznych. Niniejsza publikacja jest raportem z badań przeprowadzonych wśród rodziców uczniów z SPE dotyczących ich oczekiwań wobec wychowawcy. Były one próbą nakreślenia najważniejszych, zdaniem opiekunów, kompetencji pedagoga niezbędnych do pracy z uczniem wymagającym dostosowania metod i form pracy.
REFERENCJE (18)
1.
Castells, M. (2003). Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
2.
Fisher, R. (2002). Lepszy start. Zapewnij swemu dziecku lepszy start. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
3.
Goban-Klas, T., Sienkiewicz, P. (1999). Społeczeństwo informacyjne: szanse, zagrożenia, wyzwania. Kraków: Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji.
4.
Goban-Klas, T. (1999). Społeczeństwo informacyjne i jego teoretycy, [w:] W drodze do społeczeństwa informacyjnego, J. Lubacz (red.). Warszawa: Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji,.
5.
Goćkowski, J. (2004). Pięć rodzajów kompetencji. Principia, Instytut Filozofii UJ, tom XXXIX.
6.
Golka, M. (2005). Czym jest społeczeństwo informacyjne? Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny, Rok LXVII – zeszyt 4.
7.
Klim-Klimaszewska, A. (2005). Pedagogika przedszkolna. Warszawa: Polski Instytut Wydawniczy.
8.
Konieczna-Kucharska, M. (2015). Miękkie i twarde kompetencje nauczycieli, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej Nr 19, s. 229-241.
9.
Łobocki, M. (1985). Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa: Nasza Księgarnia.
10.
Mendel, M. (2007). Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy. Wydawnictwo Harmonia.
11.
Poraj, A. (2012). Rodzice w szkole – wspólna sprawa, wspólny cel, Życie szkoły nr 1.
12.
Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski Z. (1998). Psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
13.
Sienkiewicz, P. (2004). Społeczeństwo informacyjne jako system cybernetyczny, w: Społeczeństwo informacyjne. Wizja czy rzeczywistość?, t. 1, red. L. H. Haber, Kraków: AGH Uczelniane Wydawnictwo Naukowo-Dydaktyczne.
14.
Sienkiewicz, P. (2006). Społeczeństwo informacyjne jako społeczeństwo ryzyka, [w:] Społeczeństwo informacyjne, aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, L.H. Haber, M. Niezgoda (red.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
15.
Such-Pyrgiel, M. (2018). Nowe modele biznesu w dobie transformacji cyfrowej, [w:] Społeczne i ekonomiczne aspekty zarządzania w organizacjach przyszłości, M. Such-Pyrgiel, M. Sitek (red.). Józefów: Wydawnictwo WSGE.
16.
Whalley, M., Zespół Pen Green Centre. (2008). Jak włączyć rodziców do nauki dzieci? Warszawa: WSiP.
17.
Wilk, A., M. (2000). Państwo w dobie społeczeństwa informacyjnego – perspektywa strategicznych zmian, w: Internet 2000. Prawo – ekonomia – kultura, R. Skubisz (red.) Lublin: Oficyna Wydawnicza VERBA.
18.
Zacher, L. (2007). Transformacje społeczeństw. Od informacji do wiedzy. Warszawa: C.H. Beck.