PL EN
Wydawnictwo
AWSGE
Akademia Nauk Stosowanych
WSGE
im. Alcide De Gasperi
ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (327-343)
Obowiązki nauczyciela współorganizującego kształcenie ucznia ze specjalnymi potrzebami w dobie pandemii
 
Więcej
Ukryj
1
Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Nauczyciel współorganizujący kształcenie pełni bardzo istotną rolę w procesie nauczania, głównie ze względu na coraz większą liczbę uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oczekujących różnorakiego wsparcia. Jest ono konieczne na każdym szczeblu nauczania i bez niego trudno sobie wyobrazić właściwe funkcjonowanie oraz prawidłowy rozwój dzieci dotkniętych różnego typu dysfunkcjami. Celu tego nie udałoby się osiągnąć bez odpowiednio przygotowanych nauczycieli współorganizujących kształcenie. Ich rola jest tym większa, że obecnie pojęcie „uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” jest postrzegane znacznie szerzej i nie jest stosowane tylko do uczniów z niepełnosprawnością. Stosownie do tego dotyczy ono również uczniów zmagających się z różnego typu problemami wynikającymi z ich indywidualnych predyspozycji, sytuacji społecznej, rodzinnej, itd. Mając na uwadze powyższe informacje widać wyraźnie, że funkcjonowanie takiego dziecka w szkole jest zdeterminowane w bardzo dużym stopniu przygotowaniem i postępowaniem nauczyciela współorganizującego kształcenie. Czas pandemii, był okresem w którym system edukacji musiał zmierzyć się z zupełnie nowymi wyzwaniami, z którymi nigdy wcześniej nie miał do czynienia. W zasadzie każde dziecko odczuło w mniejszym lub większym stopniu negatywne konsekwencje przejścia na zdalne nauczanie, które pozbawiło dzieci możliwości naturalnego kontaktu z grupą rówieśniczą, nauczycielami i wychowawcami. Wydaje się, że grupa dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, szczególnie mocno odczuła niedogodności związane z pandemią Covid-19, co jest oczywistą konsekwencją ich trudniejszej sytuacji (w porównaniu do zwykłych uczniów). Nauczyciele współorganizujący kształcenie musieli dostosować swoje działania do zmienionych okoliczności, tak aby jak najlepiej wypełniać swoje obowiązki. Analizie tego zagadnienia poświęcony jest niniejszy artykuł. Aby cel ten zrealizować został on podzielony na dwie główne części. W pierwszej przedstawione zostały główne informacje odnoszące się do roli nauczyciela współorganizującego nauczanie w polskim systemie edukacji. Opierając się na tej wiedzy można było przejść do omówienia zagadnienia zasadniczego, czyli analizy obowiązków nauczyciela współorganizującego kształcenie w okresie pandemii. Jak widać omawiana tematyka jest dość złożona, ponieważ składa się z wielu elementów wzajemnie na siebie oddziałujących. Analiza taka jest jednak niezbędna ze względu na wagę problemu oraz fakt, że pandemia może ponownie powrócić, a nauczyciele powinni być odpowiednio przygotowani, aby jak najbardziej efektywnie realizować postawione przed nimi zadania.
Journals System - logo
Scroll to top