W dążeniu do poprawy jakości życia człowieka wprowadza się wiele rozwiązań za- awansowanych technologicznie czy urządzeń opartych na nowoczesnych technologiach. Jednym z takich urządzeń, mającym powszechne zastosowanie, jest telefon komórkowy. Obecnie stanowi on nieodłączny element wyposażenia większości ludzi. Popularność telefonu komórkowego z jednej strony wpływa na poprawę komfortu życia (praktycznie nieograniczona możliwość komunikowania się za pomocą mowy czy pisma), a z dru- giej sprawia, że staje się on zagrożeniem dla zdrowia i życia człowieka (uzależnienie od ciągłego korzystania z telefonu komórkowego). W tych dwóch aspektach można rozpatrywać wykorzystanie telefonu komórkowego w trakcie przemieszczania się po drogach. W artykule na podstawie wyników badań bezpośrednich przeanalizowano sposób wykorzystywania telefonów komórkowych przez pieszych i kierowców oraz dokonano próby oceny ich wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
REFERENCJE(25)
1.
Alm H., Nilsson L., Changes in Driver Behaviour as a Function of Handsfree Mobile Phones – a Simulator Study, „Accident Analysis & Prevention” 1994, Vol. 26(4).
Davis S.J., Pugliese B.J., Barton B.K., The intersection of pedestrian safety and multimodal perception, „Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour” 2019, Vol. 67, November.
Gariazzo C., Staffoggia M., Bruzzone S. i in., Association Between Mobile Phone Traffic Volume and Road Crash Fatalities: A Population-based Case-crossover Study, „Accident Analysis & Prevention” 2018, Vol. 115.
Horberry T., Osborne R., Young K., Pedestrian smartphone distraction: Prevalence and potential severity, „Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour” 2019, Vol. 60, January.
Jiang K. i in., Effects of mobile phone distraction on pedestrians’ crossing behavior and visual attention allocation at a signalized intersection: An outdoor experimental study, „Accident Analysis & Prevention” 2018, Vol. 115.
Lewis I., Watson B., Ho B., Slow down! Get off that phone! The impact of a high schoolroad safety education program in influencing whether a young person speaks up to a risky drive, „Transportation Reseach Part F” 2021.
Liu Y., Alsaleh R., Sayed T., Modeling the influence of mobile phone use distraction on pedestrian reaction times to green signals: A multilevel mixed-effects parametric survival model, „Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour” 2021, Vol. 81.
Oviedo-Trespalacios O. i in., Driving behaviour while self-regulating mobile phone interactions: A human-machine system approach, „Accident Analysis & Prevention” 2018, Vol. 118.
Program realizacyjny na lata 2018–2019 do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013–2020, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, dokument przyjęty 5 kwietnia 2018 r.
Scott-Parker B., Oviedo Trespalacios O., Young driver risky behaviour and predictors of crash risk in Australia, New Zealand and Colombia: Same but different?, „Accident Analysis & Prevention” 2017, Vol. 99.
Shapiro L., Mortimer R.G., A Literature Review and Bibliography of Research and Practice in Pedestrian Safety, Highway Safety Research Institute, Institute of Science and Technology, The University of Michigan, Michigan 1969.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.