PL EN
Wydawnictwo
AWSGE
Akademia Nauk Stosowanych
WSGE
im. Alcide De Gasperi
BOOK CHAPTER (39-56)
New business models (patterns) in the era of digital transformation
 
More details
Hide details
1
Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej w Józefowie
 
 
KEYWORDS
ABSTRACT
Contemporary organizations are competing in creating and supplying new methods of satisfying clients’ needs. This is due to the development of technology which provides new tools and opportunities in business, including new business patterns. They often help to provide companies with a better position in the competitive market by offering a unique service or product. The implementation of new technology, among others by increasing work efficiency, helps in achieving business goals. It can be said that technology is currently a valuable support for organizations, both large and small. This article aims to prove that new business models (patterns) contribute to increase the competitiveness and success of companies from various sectors of the economy. Therefore, the article presents the theoretical aspect of this issue, as well as the examples of their practical application.
 
REFERENCES (15)
1.
Amit, R., Zott, Ch., (2001), Value Creation in E-Business, „Strategic Management Journal”,22/2001.
 
2.
Fischer, B., (2013), Umowy świadczenia usług w chmurze obliczeniowej. „Gazeta MSP”, nr 7(135).
 
3.
Griffin, W., (1996), Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
4.
Johnson, M.W., Christensen, C.M, and Kagermann, H., (2008), „Reinventing your business model”, Harvard Business Review, 86 (12), s. 50–59.
 
5.
Karda, M., Pojęcia i typy modelu biznesu, Klincewicz, K. (red.) (2016). Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, http://timo.wz.uw.edu.pl/zo.
 
6.
Nogalski, B., (2009), Modele biznesu jako narzędzia reorientacji strategicznej przedsiębiorstw, Master of Business Administration, Tom 17, nr 2/2009.
 
7.
Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2013),Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Gliwice: Wydawnictwo Helion.
 
8.
Poniatowska-Jaksch, M., Sobiecki R., (2016), Sharing economy (Gospodarka współdzielenia), dostęp: http://administracja.sgh.waw.p....
 
9.
Schneider, S., Senoner, A., Gratch, D., 2018, dostęp: https://hbr.org/2018/05/what-a....
 
10.
Shafer, S., Smith, H., Linder, J., (2005), The power of business models, „Business Horizons”, issue 48, s. 200–202.
 
11.
Stabryla, A., red., (2010), Koncepcje zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Kraków: wydawnictwo Mfiles.pl, s. 29–31.
 
12.
Slywotzky, A.J., Morisson, D.J., Andelman, B., (2000), The Profit Zone: How Strategic Business Design Will Lead You to Tomorrow’s Profits.
 
13.
Teece, J.D., (2010), Business Models, Business Strategy and Innovation, Long Range Planning 43(2–3), s. 172–194, DOI: 10.1016/j.lrp.2009.07.003.
 
14.
Timmers, P., (1998), Business Models for Electronic Markets, Electronic Markets, 1998, Vol. 8, No. 2, s. 3–8.
 
15.
Wright, P., (1987), A Refinement of Porter’s Strategies, „Strategic Management Journal”, Vol. 8/1987.
 
Journals System - logo
Scroll to top