ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (39-56)
Nowe modele biznesu w dobie
transformacji cyfrowej
Więcej
Ukryj
1 |
Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej
w Józefowie |
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Współczesne organizacje prześcigają się w tworzeniu i dostarczaniu
nowych metod zaspokajania potrzeb klientów. Dzieje się tak za sprawą
rozwoju technologii, która dostarcza nowych narzędzi i możliwości
w biznesie, w tym także w zakresie modeli biznesowych. Nierzadko
pomagają one zapewnić firmom lepszą pozycję na rynku konkurencyjnym,
oferując unikatową usługę czy produkt. Wdrożenie nowej technologii, między innymi poprzez zwiększanie efektywności pracy, pomaga
w osiąganiu celów biznesowych. Można powiedzieć, że technologia
jest obecnie cennym wsparciem organizacji, zarówno tych dużych, jak
i małych. Niniejszy artykuł ma na celu udowodnienie, że nowe modele
biznesu przyczyniają się do zwiększania konkurencyjności i do sukcesu
firm z różnych branż gospodarki. Dlatego w artykule przedstawiono
teoretyczny aspekt tego zagadnienia, jak i przykłady wykorzystania ich
w praktyce.
REFERENCJE (15)
1.
Amit, R., Zott, Ch., (2001), Value Creation in E-Business, „Strategic Management Journal”,22/2001.
2.
Fischer, B., (2013), Umowy świadczenia usług w chmurze obliczeniowej. „Gazeta MSP”, nr 7(135).
3.
Griffin, W., (1996), Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
4.
Johnson, M.W., Christensen, C.M, and Kagermann, H., (2008), „Reinventing your business model”, Harvard Business Review, 86 (12), s. 50–59.
5.
Karda, M., Pojęcia i typy modelu biznesu, Klincewicz, K. (red.) (2016). Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego,
http://timo.wz.uw.edu.pl/zo.
6.
Nogalski, B., (2009), Modele biznesu jako narzędzia reorientacji strategicznej przedsiębiorstw, Master of Business Administration, Tom 17, nr 2/2009.
7.
Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2013),Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Gliwice: Wydawnictwo Helion.
10.
Shafer, S., Smith, H., Linder, J., (2005), The power of business models, „Business Horizons”, issue 48, s. 200–202.
11.
Stabryla, A., red., (2010), Koncepcje zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Kraków: wydawnictwo Mfiles.pl, s. 29–31.
12.
Slywotzky, A.J., Morisson, D.J., Andelman, B., (2000), The Profit Zone: How Strategic Business Design Will Lead You to Tomorrow’s Profits.
13.
Teece, J.D., (2010), Business Models, Business Strategy and Innovation, Long Range Planning 43(2–3), s. 172–194, DOI: 10.1016/j.lrp.2009.07.003.
14.
Timmers, P., (1998), Business Models for Electronic Markets, Electronic Markets, 1998, Vol. 8, No. 2, s. 3–8.
15.
Wright, P., (1987), A Refinement of Porter’s Strategies, „Strategic Management Journal”, Vol. 8/1987.