ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (171-188)
Muzeum i skansen w kształceniu i wychowaniu.
Edukacja humanistyczna i cywilizacja techniczna
w kontekście pedagogicznym
Więcej
Ukryj
1 |
Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej
im. Alcide De Gasperi w Józefowie |
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Skanseny i muzea dostosowują swe funkcje oraz strukturę do współczesnego otoczenia. Zaspokajają potrzeby i oczekiwania coraz liczniejszych
grup społecznych. Umożliwiają kontakt z eksponatem. W przestrzeni
muzealnej obserwuje się wszechstronne relacje pomiędzy wymiarem humanistycznym a technicznym. Muzea i skanseny eksponują osiągnięcia
techniki, która umożliwia ich nowoczesną organizację.. Skutki interaktywności, możliwej dzięki technice, są zaś nie tyle techniczne co humanistyczne. Zwiedzający muzeum turysta lub miłośnik sztuki przeobraża
się intelektualnie i estetycznie. Zmiana taka nie jest możliwa bez udziału
urządzeń multimedialnych, które stanowią efekt rozwoju cywilizacji technicznej. Muzeum i skansen to przestrzenie kumulacji piękna „przeświecającego” ze zgromadzonych, przy użyciu techniki, eksponatów. Placówki
te zatem to przypadek, w którym postępowi techniki nie towarzyszy kryzys
kultury.
REFERENCJE (21)
1.
Baranowski, B. (1977). Polskie młynarstwo. Wrocław − Warszawa – Kraków − Gdańsk: Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
2.
Breczko, J. (2015). Zanik uczuć metafizycznych jako przyczyna kryzysu kultury. w: Kultura i Wartości, nr 13, ss. 39−73.
3.
Cichosz, M. (2014). Pedagogika społeczna. Zarys problematyki. Kraków: Impuls.
4.
Gajda−Dąbek, I. (2005). Wychowanie ku dobru. Uczyć lepiej, nr 4.
5.
Illeris, H. (2010). Zdarzenia muzealne i przyjacielskie oko: Metody kształcenia widzenia w nowych sytuacjach edukacyjnych duńskich muzeów sztuki. w: M. Szeląg, J. Skutnik (red.), Edukacja muzealna. Antologia tłumaczeń. Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu.
6.
Kupisiewicz, Cz. (2000). Dydaktyka ogólna. Warszawa: GRAF PUNKT.
7.
Łażewska, D. (2016). Filozofia dla pracujących. Wzory na klasyczne i nieklasyczne sposoby filozoficznego myślenia. Józefów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi.
8.
Międzynarodowa Rada Muzeów. (2007). w: Encyklopedia Powszechna, t. 4. Warszawa: Świat Książki.
9.
Ogrodowska, B. (2012). Polskie tradycje i obyczaje rodzinne. Warszawa: Wyd. Sport i Turystyka Muza S.A.
10.
Piotrowski, P. (2011). Muzeum krytyczne. Warszawa; Wydawnictwo Rebis.
11.
Pytlińska−Spiss, A. (1989). Muzea na wolnym powietrzu w Polsce. Etnografia Polska, z. 2.
12.
Szczerski, A. (2005). Kontekst, edukacja, publiczność – muzeum z perspektywy „nowej muzeologii”. w: M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia. Kraków: Universitas.
13.
Szolginia, W. (1992). Architektura. Warszawa: Sigma NOT.
14.
Wojnar, I. (1991). Muzeum czyli trwanie obecności. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
15.
Wróblewska, U. (2011). Edukacja muzealna w perspektywie historycznych przemian i oczekiwań społecznych. Edukacja, nr 3.
16.
Zarzecki, L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Góra: Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze.
17.
Żygulski, Z. (1982). Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa. Warszawa: PWN.