Sport spectacles belong to one of types special events which are in
sport the place of fans participation - sport consumers.
Sport spectacle possesses two meanings:
− narrower, then social event in figure of coping of athletes running in
the spectators’ presence, according to settled regulations,
− wider hugging the performance, show, proper spectacle.
Investigative questions this:
What was the number and the level of fans expenses?
Which is the meaning the social - economic organized EURO 2012?
How did fans perceive EURO 2012?
In article were used secondary materials of representative investigations and own observations and interviews with fans.
The analysis of investigations authorizes to following conclusions:
1. The number and the level of expenses of fans has meaning social -
economic. Very important will turn out the effectiveness of utilization
got by Poland of promotion and made not only investments sport and
touristic.
2. Fans perceived EURO 2012 favourably favorably, and satisfaction with
participation in EURO was on level more than good.
REFERENCES(22)
1.
Ahlert, G. (2005). What does Germany expect to gain from hosting the 2006 Football World Cup – Macroeconomic and Regional economic Effects. GWS.
Alejziak, W. (2008) Wielkie wydarzenia sportowe jako czynnik walki konkurencyjnej na globalnym rynku (w:): Gołembski, G. Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji. Poznań: AE.
Borowski, J. (2010) Wpływ organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012TM na polską gospodarkę. Warszawa: Ministerstwo Sportu i Turystyki, PL.2012 Sp. z o.o.
Chłapowki, J. (2006) Impreza sportowa jako produkt w ujęciu marketingowym (w:) Mruk H., Kropielnicki K., Matecki, P. Marketing dla sportu. Poznań: Sport & Business Foundation.
Hadzik, A. (2010) Turystyka wielkich wydarzeń sportowych w dobie globalizacji (w:) Gospodarka turystyczna w XXI wieku. Zeszyty Naukowe nr 19. Poznań: Wyższa Szkoła Handlu i Usług, 2010, s. 237–246.
Kim,, H., Gursoy, D. , Lee, S. 2006. The impact of the 2002 World Cup on South Korea: comparisons of pre- and post-games. Tourism Management. 2006, No.27, pp. 86–96.
Martins, M. V., Tenreiro, F. Mendes, J. Jacinto A., (2004) Ocena skutków ekonomicznych EURO 2004. Raport końcowy. Lizbona: Instytut Ekonomii i Zarządzania Politechniki Lizbońskiej.
Matheson, V., Baade, r. (2004) Mega-Sporting Events in Developing Nations: Playing the Way to Prosperity? Working Paper. No. 04–04. College of the Holy Cross.
Ocena przygotowań i organizacji fazy grupowej Euro 2012 w Polsce – Badania kibiców zagranicznych w miastach gospodarzach. 2012. Warszawa: Ministerstwo Sportu i Turystyki, 2012.
Organizacja i przebieg EURO 2012 w Polsce w opinii kibiców zagranicznych i Polaków. (w:) Materiały z konferencji nt. Prace badawcze w turystyce. Ministerstwo Sportu i Turystyki, Warszawa 2012.
Przyjazdy cudzoziemców do Polski w związku z organizacją Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro (2012) na tle przyjazdów turystów zagranicznych do Polski w czerwcu 2012. (w:) Materiały z konferencji ntPrace badawcze w turystyce. Ministerstwo Sportu i Turystyki, Warszawa.
Satysfakcja turystów zagranicznych. Prezentacja wyników badania dla grupy turystów EURO (2012). (w:) Materiały z konferencji nt. Prace badawcze w turystyce. Warszawa Ministerstwo Sportu i Turystyki.
Zarządzanie projektowe w procesie przygotowań Polski do UEFA EURO 2012 – warunek uzyskania długofalowych korzyści gospodarczych dla kraju. Warszawa: PL.2012.
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.