BOOK CHAPTER (53-70)
Methodology of research on the influence
of leadership of the success in a small
organization of the rapid growth
More details
Hide details
KEYWORDS
ABSTRACT
The article attempt to approximate the reader the essence and importance of
leadership in small organizations and the role and impact of small business owner
for its success. The problem of leadership in small organizations is a problem
rarely tested, although the managers of these companies often provide their
market advantage. Presented methodology and research tools that have been
used in a study conducted by the National Agency for Enterprise Development.
The aim of the study was to PARP among other things, providing expertise to
work on the design of support for small and medium-sized businesses and the
creation of the dedicated support instruments aimed at the development. The
basis of the research was the determination of the key drivers of rapid growth
and the barriers and obstacles to the development of the organization. This
means that participating in the survey business owners was created opportunity
to influence the shaping of the system-support for companies that contribute
to the development of the Polish economy. The article brought closer to the
reader the theory associated with the nature of leadership and the evolution of
leadership theory. It raised issues of leadership in the context of the efficiency of
the organization. Reference was made to the classic concept of leadership and
charismatic leadership. After a detailed description of the methods and tools of
research, they made their critical analysis, allowing us to formulate conclusions.
REFERENCES (18)
1.
Avery G.C. (2009). Przywództwo w organizacji. Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
2.
Bławat F. (2003). Właściciel-menedżer małego i średniego przedsiębiorstwa w świetle paradygmatu kompetencji. W: Zarządzanie w przedsiębiorstwach i jednostkach samorządu terytorialnego. Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego nr 1. Sopot.
3.
Collin P.H., Słupski J. (2000). Słownik biznesu. Warszawa, Peter Collin Publishing, Wydawnictwo Wilga.
4.
Conger J.A., Kanugo R.N., Menon S. (2000). Charismatic leadership and follower effectsin, „Journal of Organizational Behavior”, Vol. 21.
5.
Dzikowski P. (2011). Przywództwo w organizacjach gospodarczych w warunkach polskich. Warszawa, Wydawnictwo Difin.
6.
Goleman D. (2004). Przywództwo, które przynosi efekty. „Harvard Business Review Polska” nr 12.
7.
Gonciarski W. (1995). Style kierowania. Część 1. „Personel” nr 9. Warszawa.
8.
Karaszewski R. (2008). Przywództwo w środowisku globalnego biznesu. Toruń, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Dom Organizatora.
9.
Koźmiński A.K. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
10.
Kraśnicka T. (2010). Przywództwo a konkurencyjność organizacji przedsiębiorczych. Katowice, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
11.
Krawiec F. (2009). Nowa gospodarka i wizja lidera XXI wieku. Warszawa, Wydawnictwo Difin.
12.
Lachiewicz S. (2007). Menedżerowie w strukturach władzy organizacji gospodarczych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
13.
Lambert T. (2000). Problemy zarządzania. 50 praktycznych modeli rozwiązań, Warszawa, Dom Wydawniczy ABC.
14.
Oleksyn T. (2006). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Kraków, Oficyna Ekonomiczna.
15.
Owczarek M. (2009). Przywództwo jako proces. „Harvard Business Review Polska”, nr 82−83.
16.
Rakowska A. (2007). Kompetencje menedżerskie kadry kierowniczej we współczesnych organizacjach. Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
17.
Sikorski C. (2001). Zachowania ludzi w organizacjach. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
18.
Stabryła A., Trzcieniecki J. (red.) (1986). Organizacja i zarządzanie. Zarys problematyki. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.