ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (181-188)
Metody pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- teoria i praktyka
Więcej
Ukryj
1 |
Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego
Wydział Nauk Społecznych w Warszawie |
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
W dzisiejszych czasach obserwuje się zjawisko dążenia do jedności.
Dzieje się tak w różnych dziedzinach życia. Politycy dążą do zjednoczenia Europy, psycholodzy do jedności człowieka, pedagodzy do integracji
dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych w społeczeństwie, terapeuci
integracji sensorycznej do integracji wszystkich zmysłów. Niektórzy
jednak zapominają, że nie system, ale człowiek w tym systemie jest najważniejszy.
Niepełnosprawność ukazuje nam, że kimś ważniejszym jest człowiek
niż to, co umie i robi, choć ważne jest, aby na miarę swoich możliwości
i umiejętności mógł się zrealizować. To integracja ma dać tym dzieciom
szansę i odpowiedź na nurtujące pytanie: czy są oni pełnoprawnymi
członkami naszego społeczeństwa i jaką mają szansę rozwoju.
System edukacji w Polsce powinien i już po części zaczyna być
otwarty na wszystkich uczniów. Powinien zwracać uwagę na ich indywidualne potrzeby oraz podejmować różnorodne działania w celu zapewnienia wszystkim jak najlepszych warunków normalnego i pełnego funkcjonowania w środowisku.
Specjalne potrzeby edukacyjne to wypadkowa możliwości i braków
dziecka oraz możliwości i braków otoczenia.
REFERENCJE (3)
1.
W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998.
2.
Cz. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1976.
3.
T. Nowacki, Podstawy dydaktyki zawodowej, Warszawa 1977.