BOOK CHAPTER (19-38)
Organizational culture defining people
management in local government units
More details
Hide details
1 |
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Wydział Prawa i Administracji
Katedra Prawa Administracyjnego i Nauki o Administracji |
KEYWORDS
ABSTRACT
The main subject of interest in the issue of organizational culture is still
the belief that it is a key factor that can significantly affect the behavior
of organizations or other groups. Organizational culture within the
meaning of the culture of contemporary public administration entities is
an important organizational resource that is implemented and managed
by the organization and managing such entities. However, apart from the
organizational culture, the mainstream of humanistic management also
appears, nowadays more and more appreciated in the context of the use of
employee opportunities, so necessary for the proper functioning of each
organization. The process of implementing the essence of organizational
culture in public administration, including local government units, would
be impossible without an understanding of humanistic management,
which is a manifestation of an exceptional view of man in the structure
of the organization. This article concerns the development of the
mainstream of humanistic management, which is supported by elements
of organizational culture, which is necessary for the proper functioning of
public administration entities.
REFERENCES (29)
1.
Bate, P., (1984), The impact of organizational culture on approaches to organizational problem-solving, Organization Studies, 5.
2.
Czerska, M., (2003), Zmiana kulturowa w organizacji, Warszawa: Difin.
3.
Goban-Klas, T., (1999), System informacji w państwie a system komunikacji społecznej, „Przekazy i Opinie”, nr 2.
4.
Hatch, M.J., (2002), Teoria organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
5.
Hood, Ch., (1991), A Public Management for All Season?, „Public Administration” 1991, vol. 69 (1).
6.
Hofstede, G., Hofstede, G.J., (2007), Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
7.
Kociatkiewicz, J., Kostera, M., (2013), Zarządzanie humanistyczne. Zarys programu, „Problemy Zarządzania”, Vol. 11, Nr 4 (44).
8.
Kostera, M., (2010), Zarządzanie personelem, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A.
9.
Kostera, M., (2008), Współczesne koncepcje zarządzania, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
10.
Listwan, T., (2010), Rozwój badań nad zarządzaniem zasobami ludzkimi w Polsce, w: S. Lachiewicz,.
11.
B. Nogalski (red.), Osiągnięcia i perspektywy nauk o zarządzaniu, Warszawa: Wolters Kluwer business.
12.
McAuley, J., Duberley, J., Johnson, P., (2007), Organization theory. Challenges and perspectives, Harlow – London – New York: Prentice Hall.
13.
Morgan, G., (2013). Obrazy organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
14.
Oleński, J., (2001), Nowa gospodarka – aspekt informacyjny, „Ekonomia”, nr 1.
15.
Robbins, S.P., (2004), Zachowania w organizacji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
16.
Schein, E., (2010), Organizational Culture and Leadership, 4th edition, Jossey-Bass, John Wiley & Sons, San Francisco.
17.
Schein, E., (2004), Organizational culture and leadership, San Francisco – London: Jossey-Bass.
18.
Sikorski, C., (2005), Język konfliktu. Kultura komunikacji społecznej w organizacji, Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
19.
Siewierski, B., (1999), Kultura organizacyjna w procesie wprowadzania zmian, „Przegląd Organizacji”, nr 6.
20.
Smircich, L., (1983), Concepts of culture and organizational analysis, „Administrative Science Quarterly”, 28(3).
21.
Stiglitz, J.E., (2004), Ekonomia sektora publicznego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
22.
Sapeta, T., (2007), ZZL w jednostkach administracji publicznej, w: H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe.
24.
Terelak, J.F., (1999), Psychologia menedżera, Warszawa: Wydawnictwo Difin.
25.
Tyrała, P., (2001), Kierowanie, organizowanie, zarządzanie. Zarys prakseologii, Toruń: Wydawnictwo A. Marszałek.
26.
Walczak, W., (2012), Wpływ kultury organizacyjnej na skłonność do dzielenia się wiedzą, E-mentor, Dwumiesięcznik Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Nr 1 (43).
27.
Zalewski, A., (2007), Reformy sektora publicznego w duchu nowego zarządzania publicznego, w: Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, A. Zalewski (red.), Warszawa: Wydawnictwo SGH.
28.
Zbiegiem-Maciąg, L., (1999), Kultura w organizacji, Identyfikacja kultur znanych firm, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
29.
Zieliński, W., (2011), Efektywność ZZL w sektorze publicznym, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, Nr ¾.