ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (19-38)
Kultura organizacyjna narzędziem
wspierającym zarządzanie
humanistyczne w jednostkach samorządu
terytorialnego
Więcej
Ukryj
1 |
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Wydział Prawa i Administracji
Katedra Prawa Administracyjnego i Nauki o Administracji |
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Głównym założeniem kultury organizacyjnej jest przekonanie, iż jest
ona kluczowym czynnikiem, który w sposób znaczący może wpływać
na zachowania organizacji czy innych grup. Kultura organizacyjna w rozumieniu
kultury współczesnych podmiotów administracji publicznej
jest ważnym zasobem organizacyjnym, który jest wdrażany i zarządzany
przez organizację i kierujących takimi podmiotami. Jednak obok kultury
organizacyjnej pojawia się również nurt zarządzania humanistycznego,
obecnie coraz bardziej doceniany w kontekście wykorzystania możliwości
pracowniczych, jakże potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania
każdej organizacji. Proces wdrażania istoty kultury organizacyjnej w administracji
publicznej, w tym w jednostkach samorządu terytorialnego,
byłby niemożliwy bez zrozumienia zarządzania humanistycznego, będącego
przejawem wyjątkowego spojrzenia na człowieka w strukturze
organizacji. Przedmiotowy artykuł dotyczy rozwoju nurtu zarządzania
humanistycznego, który wspierany jest elementami kultury organizacyjnej,
jakże potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania podmiotów administracji
publicznej.
REFERENCJE (29)
1.
Bate, P., (1984), The impact of organizational culture on approaches to organizational problem-solving, Organization Studies, 5.
2.
Czerska, M., (2003), Zmiana kulturowa w organizacji, Warszawa: Difin.
3.
Goban-Klas, T., (1999), System informacji w państwie a system komunikacji społecznej, „Przekazy i Opinie”, nr 2.
4.
Hatch, M.J., (2002), Teoria organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
5.
Hood, Ch., (1991), A Public Management for All Season?, „Public Administration” 1991, vol. 69 (1).
6.
Hofstede, G., Hofstede, G.J., (2007), Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
7.
Kociatkiewicz, J., Kostera, M., (2013), Zarządzanie humanistyczne. Zarys programu, „Problemy Zarządzania”, Vol. 11, Nr 4 (44).
8.
Kostera, M., (2010), Zarządzanie personelem, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A.
9.
Kostera, M., (2008), Współczesne koncepcje zarządzania, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
10.
Listwan, T., (2010), Rozwój badań nad zarządzaniem zasobami ludzkimi w Polsce, w: S. Lachiewicz,.
11.
B. Nogalski (red.), Osiągnięcia i perspektywy nauk o zarządzaniu, Warszawa: Wolters Kluwer business.
12.
McAuley, J., Duberley, J., Johnson, P., (2007), Organization theory. Challenges and perspectives, Harlow – London – New York: Prentice Hall.
13.
Morgan, G., (2013). Obrazy organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
14.
Oleński, J., (2001), Nowa gospodarka – aspekt informacyjny, „Ekonomia”, nr 1.
15.
Robbins, S.P., (2004), Zachowania w organizacji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
16.
Schein, E., (2010), Organizational Culture and Leadership, 4th edition, Jossey-Bass, John Wiley & Sons, San Francisco.
17.
Schein, E., (2004), Organizational culture and leadership, San Francisco – London: Jossey-Bass.
18.
Sikorski, C., (2005), Język konfliktu. Kultura komunikacji społecznej w organizacji, Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
19.
Siewierski, B., (1999), Kultura organizacyjna w procesie wprowadzania zmian, „Przegląd Organizacji”, nr 6.
20.
Smircich, L., (1983), Concepts of culture and organizational analysis, „Administrative Science Quarterly”, 28(3).
21.
Stiglitz, J.E., (2004), Ekonomia sektora publicznego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
22.
Sapeta, T., (2007), ZZL w jednostkach administracji publicznej, w: H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe.
24.
Terelak, J.F., (1999), Psychologia menedżera, Warszawa: Wydawnictwo Difin.
25.
Tyrała, P., (2001), Kierowanie, organizowanie, zarządzanie. Zarys prakseologii, Toruń: Wydawnictwo A. Marszałek.
26.
Walczak, W., (2012), Wpływ kultury organizacyjnej na skłonność do dzielenia się wiedzą, E-mentor, Dwumiesięcznik Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Nr 1 (43).
27.
Zalewski, A., (2007), Reformy sektora publicznego w duchu nowego zarządzania publicznego, w: Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, A. Zalewski (red.), Warszawa: Wydawnictwo SGH.
28.
Zbiegiem-Maciąg, L., (1999), Kultura w organizacji, Identyfikacja kultur znanych firm, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
29.
Zieliński, W., (2011), Efektywność ZZL w sektorze publicznym, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, Nr ¾.