BOOK CHAPTER (191-206)
Shaping a person who is socially
maladjusted and/or with behavioral
disorders in youth sociotherapy centers
More details
Hide details
1 |
Uniwersytet Pedagogiczny
im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie |
KEYWORDS
ABSTRACT
The challenge of modern times is to provide young people not only with
knowledge, shaping practical skills, but above all with social skills that determine the
correct social relations, attitudes towards themselves and others. This is the goal of
youth sociotherapy centers, for whom young people are socially maladjusted or show
behavioral disorders. Sociotherapy is one of the methods shaping socially approved
values, norms and behaviors. Thanks to the appropriate work, the interventions are
followed by the expected changes and results in the juvenile’s personality. In the
center, the juvenile learns to learn behavior, communication, assertiveness, stimulates
reflection and changes, and above all, life in the area of social norms, one of the goals
of education and socialization.
REFERENCES (10)
1.
Hołyst B. (2001). Kryminologia. Warszawa.
2.
Krajewska B. (2009). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny Zagadnienia podstawowe. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
3.
Opora R. (2016). Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych. Gdańsk.
4.
Opora R. (2010). Resocjalizacja. Wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie. Kraków.
5.
Paszkiewicz A. (2010). Teoretyczny model wychowania resocjalizacyjnego w środowisku otwartym. Białystok.
6.
Paszkiewicz A. (2017). Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej. Warszawa.
7.
Strzemieczny J. (1993). Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży. Warszawa.
8.
Urban B., Stanik J.M. (2008). Resocjalizacja, tom 1. Warszawa.
9.
Szczęsny W.W. (2003). Rozważania o etyce i życiu, Warszawa: „Żak”.
10.
Wegierski Z. (2006). Opieka nad dzieckiem osieroconym teoria i praktyka. Toruń: Wydawnictwo Akapit.