ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (175-192)
Korupcja w sporcie na przykładzie piłki nożnej jako czynnik
osłabiania potencjału gospodarczego Polski
Więcej
Ukryj
1 |
Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej
im. Alcide De Gasperi w Józefowie |
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Niniejszy artykuł opisuje genezę powstania definicji korupcji sportowej w polskim prawie karnym. Wskazuje okoliczności ewoluowania korupcji sportowej jako
czynu przestępczego w polskiej doktrynie prawa w ujęciu przedmiotowym i podmiotowym. Stanowi próbę określenia wpływu korupcji sportowej w polskiej piłce
nożnej z punktu widzenia jej ekonomicznego charakteru. Podnosi wymierny efekt
szkód materialnych poniesionych przez profesjonalną piłkę nożną w Polsce na
podstawie jej porównania do profesjonalnej piłki nożnej w Holandii, dokonanego
na podstawie: liczby profesjonalnych piłkarzy, ilości populacji, odsetek populacji
uczestniczących w imprezach piłkarskich na stadionach, przychodów profesjonalnych klubów piłkarskich oraz produktu krajowego brutto.
Jednocześnie artykuł próbuje potwierdzić hipotezę drastycznego wpływu skali
korupcji sportowej w polskiej piłce nożnej na osiągnięcia sportowe polskich klubów w Europie w rozgrywkach Champions League i Europa Laugue. Udowadnia hipotezę, że patologia korupcji sportowej polskiej klubowej piłki nożnej była
głównym czynnikiem nieefektywności rywalizacji sportowej polskich klubów na
rynku.
Ponadto opracowanie wykazuje, że piłkarskie federacje, takie jak PZPN (Polski
Związek Piłki Nożnej), FIFA (Federation International Football Association) czy
UEFA (Union European Football Association), skodyfikowały korupcję sportową
w przepisach wewnętrznych jako czyn zabroniony o bardzo poważnym charakterze. Ocenę taką wysnuć można na podstawie analizy przepisów wewnątrzzwiązkowych dotyczących przedawnienia czynu i stosowanych sankcji dyscyplinarnych.
Jednakże nie przekłada się to na ilość udowodnionych czynów korupcji sportowej
orzeczonej w świetle przepisów związkowych. UEFA, jako podmiot zrzeszający piłkarskie kluby europejskie, nie prowadzi statystyk dotyczących ilości prawomocnie
orzeczonych kar korupcyjnych w europejskiej piłce nożnej. Analogicznie stwierdzić należy, że skuteczność PZPN, jako federacji krajowej w walce z przestępstwem
korupcji sportowej w oparciu o przepisy wewnętrzne, była niska.
Wpływ na taki stan rzeczy miała nie tylko jakość regulacji przepisów dotyczących korupcji sportowej, lecz również inne czynniki, jak efektywność organów ścigania w zebraniu materiału dowodowego przeciwko sprawcom czy sprawność
działania wymiaru sprawiedliwości. Niemniej jednak wprowadzenie normy prawnej w ramach prawa powszechnego w Polsce wykazało skalę nadużyć w tej dziedzinie sportu, kompletnie niewykrywalnej przez PZPN w ramach przepisów wewnętrznych. W perspektywie krótkookresowej powinna ona skutkować poprawą
poziomu sportowego piłkarskich klubów w Polsce, co związane jest ze wzrostem
przychodów klubów piłkarskich, a w konsekwencji przysporzy zwiększenia wpływów do budżetu państwa z tytułu wszelkiego rodzaju należnych podatków i opłat.
REFERENCJE (9)
1.
Annual Review of Football Finance. Analiza Deloitte na podstawie danych przesłanych przez kluby za rok kalendarzowy 2011.
2.
Mała Encyklopedia Prawa, PWN, Warszawa 1980.
3.
Raport Ernst & Young, Ekstraklasa piłkarskiego biznesu 2012.
4.
Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa 1978.
5.
Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy - kodeks karny i niektórych innych ustaw. Dz. U z 2003 r., nr 111, poz. 1061.
6.
Konwencja cywilnoprawna o korupcji sporządzona w Strasburgu dnia 4 listopada 1999 r., Dziennik Ustaw z dnia 16 listopada 2004 r.
7.
Ustawa z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym. Dz. U z 2012 r. poz. 621 z późn. zm.
8.
Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie. Dz. U z 2010 r., nr 127, poz. 857. FIFA Disciplinary Code - edition 2011 - consolidation.
9.
Regulamin Dyscyplinarny PZPN tekst jednolity z dn. 21 czerwca 2013 r.