ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (57-76)
Kodeks etyki w nowoczesnej administracji
publicznej
Więcej
Ukryj
1 |
Urząd Miejski w Wejherowie |
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Administracja samorządowa jako instytucja zaufania publicznego jest
organizacją, której głównym zadaniem jest wypełnianie administracyjnej
funkcji usługowej wobec społeczności lokalnej. Dysponując instrumentami
organizacyjnymi, prawnymi i finansowymi, stwarza warunki
prawne dla prowadzenia wszelkiej działalności politycznej, społecznej
i gospodarczej. Zarządzanie majątkiem publicznym wymaga od powołanych
służb podejmowania konkretnych decyzji oraz dostarczania usług
zgodnych z wymogami etyki.
Kształtowanie pracownika samorządowego nie może następować poprzez
pojedyncze działania, lecz przez działania podejmowane systematycznie
i całościowo. Jeśli zmiany mają mieć jakąkolwiek wartość, muszą
być trwałe i wprowadzane konsekwentnie. Toteż najważniejsze pytanie
brzmi: co poprzedza działanie pracownika, co je warunkuje i jakie w konsekwencji
działania on podejmuje. Aby praca urzędników była etyczna,
administracja powinna dysponować odpowiednio dobranym i przygotowanym
personelem. Zważywszy na służebny charakter pracy urzędników,
konieczne jest współdziałanie czterech elementów: podstawowych
przekonań, podświadomych reguł, właściwych wzorców i stanów emocjonalnych,
które są odpowiedzialne za działanie zgodne z zasadami etyki.
Nie wystarczy samo posiadanie dobrego umysłu, najważniejsze jest to, by
go właściwie wykorzystać.
Pracownicy administracji samorządowej, działając w konkretnym otoczeniu
społecznym, prawnym i etycznym, wykazują większą podatność na
naruszanie norm i zasad obowiązujących systemów normatywnych prawa
i etyki, stąd potrzeba unormowań antykorupcyjnych zarówno w przepisach
powszechnie obowiązujących, jak i wewnętrznym systemie normatywnym.
Urzędnik jak każdy człowiek ma nie tylko słabości, które
trzeba zwalczać, ale także mocne strony, które można rozwijać. Należy
więc dokonać weryfikacji tego zagadnienia poprzez analizę otoczenia
społecznego funkcjonowania administracji samorządowej oraz próbę odpowiedzi
na następujące pytania: Jaki jest aspekt prawny sprawowania
funkcji pracownika administracji samorządowej, a także aspekt etyczny
związany z jego działalnością? Jaką rolę pełnią kodeksy etyki? W jakim
stopniu etyka ma wpływ na proces kształtowania sfery moralnej pracowników
administracji publicznej? Na jakie zjawiska patogenne podatni są
pracownicy samorządowi? W jaki sposób wewnętrzne przepisy uwzględniają
normy, zasady i postulaty etyczne adresowane do pracowników samorządowych?
Przedstawiony artykuł ma wykazać, że istnieje szereg unormowań prawnych
zabezpieczających przed nieetycznym postępowaniem oraz przed
korupcją. W życie wprowadzono ustawy, kodeksy etyczne oraz oceny
kwalifikacyjne pracowników samorządowych. Od lat wprowadza się
ogólnopolskie programy i konkursy promujące organizacje kładące duży
nacisk na zwalczanie korupcji i budowanie postaw etycznych.
Wartości etyczne wspólne dla wszystkich pracowników administracji,
takie jak profesjonalizm, uczciwość, otwartość, prawość, lojalność,
oszczędność, wiarygodność oraz poszanowanie ludzi stanowią kanon
etyki pracy urzędniczej. Omawiane wartości etyczne stanowią pomost
łączący podwładnego z przełożonym, urząd z obywatelem oraz urzędników
w relacjach wzajemnych.
REFERENCJE (8)
1.
Filek, J., (2004), Rola etyki w działalności samorządu terytorialnego, w: Etyczne aspekty działalności samorządu terytorialnego, (red.) J. Filek, Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
2.
Filek, J., (2001), Wprowadzenie do etyki biznesu, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
3.
Gasparski, W., (2000), Wykłady z etyki biznesu, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.
4.
Górzyńska, T., Łętowski, J., (1986), Urzędnicy administracji państwowej, Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze.
5.
Kałużny, S., (2004), System kontroli wewnętrznej musi być elastyczny, „Gazeta Samorządu i Administracji”, nr 14 (162)/2004.
6.
Konieczny, J., (1998), Wstęp do etyki biznesu, Warszawa: Konsalnet.
7.
Włodarska, A., (2004), Kwalifikacje pracowników administracji publicznej, „Sekretarz i Organizacja Urzędu”, nr 5(16).
8.
Zbiegień-Maciąg, L., (1996), Etyka w zarządzaniu, Warszawa: Centrum Informacji Menedżera CIM.