BOOK CHAPTER (9-21)
The limits of formalization of control in public administration
More details
Hide details
1 |
Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej
im. Alcide De Gasperi w Józefowie |
KEYWORDS
ABSTRACT
Control is an important factor which has influence on the functioning and
organization of the whole system of public administration. It allows to obtain
knowledge about the current state of the administration and consequently, allows
to respond to any internal changes and around public administration. Analysis of
selected issues in the scope of formalization of control indicates that the range and
limits of the Polish legal system are varied. Essential elements such as control objectives and criteria, types of control, planning and control procedure, substantiate
of control, have been normalized not only in acts of different ranks, but also in
non-legal norms. This is partly because of the political position of certain control
bodies, such as the Supreme Audit Office subordinate to the Sejm, but in many
cases fragmented and scattered regulations concerning the control may in practice
reduce the effectiveness of the operations control. There are no rules that define
the control criteria, particularly criterion of a praxeological nature such as the desirability or efficiency, however it may cause difficulties in the correct formulation
of controlled evaluations of activity, and induce controlled entities to challenge the
scope of the inspection and audit results. The issue of formalizing control in public
administration is a field of research both legal sciences and management sciences
REFERENCES (13)
1.
Dawidowicz, W. (1984). Wstęp do nauk prawno-administracyjnych. Warszawa.
2.
Jagielski J. (1999). Kontrola administracji publicznej. Warszawa.
3.
J. Kurna (1970). Zarys teorii organizacji i zarządzania. Warszawa.
4.
Jełowicki, M. (1998). Podstawy organizacji administracji publicznej – zagadnienia teoretyczne. Warszawa.
5.
Leoński, Z. (1999). Nauka administracji. Warszawa.
6.
Lonchamps F. (1966). Współczesne problemy pojęć prawa administracyjnego. „Państwo i Prawo”. Nr 6/1966.
7.
Łętowski, J., Strachowski, S., Szreniawski, J., Taras, W., Wróbel, W. (1993). Nauka administracji – wybrane zagadnienia. Lublin.
8.
Łukasiewicz (1990). Prawne uwarunkowania skuteczności administracji publicznej. Lublin.
9.
J. Płoskonka (red.) 2005. Glosariusz terminów dotyczących kontroli i audytu w administracji publicznej. Warszawa.
10.
Pszczołowski, T. (1969). Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Warszawa.
11.
Rabska, T. (1997). Podstawowe pojęcia organizacji administracji, [w:] Starościak J. (red.) System prawa administracyjnego – t. I. Ossolineum.
12.
Supernat, J (1985). Prakseologiczne zasady nauki administracji a normy prawne. „Acta Universitatis Wratislaviensis” No 857, „Prawo” CXLIII. Wrocław.
13.
Zieleniewski, J. (1976). Organizacja i Zarządzanie. Warszawa.