PL EN
Wydawnictwo
AWSGE
Akademia Nauk Stosowanych
WSGE
im. Alcide De Gasperi
ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (131-150)
Gotowość nauczycieli do edukacji włączającej na przykładzie wybranych szkół podstawowych
 
Więcej
Ukryj
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Celem głównym podjętych badań było określenie gotowości nauczycieli wybranych szkół podstawowych do edukacji włączającej. W badaniach posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, wykorzystano technikę ankiety. Zastosowano celowy dobór próby badawczej, co stanowiło gwarancję uzyskania optymalnych informacji z punktu widzenia celu badania. W badaniach wzięli udział nauczyciele posiadający zróżnicowany staż pracy w zawodzie oraz wszystkie stopnie awansu zawodowego. Określone w pracy problemy badawcze dotyczyły poziomu przygotowania szkół do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), działań podejmowanych przez szkołę, służących wspieraniu uczniów z SPE oraz kwalifikacji nauczycieli w zakresie edukacji włączającej, efektów, jakie przynosi edukacja włączająca dla uczniów z SPE. Na podstawie analizy wyników badań można stwierdzić, że edukacja włączająca przynosi korzyści dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Bez wątpienia wpływa na rozwój społeczny dziecka, rozwój emocjonalny oraz na wzrost wiedzy uczniów. Część nauczycieli zwraca jednak uwagę, że nie wszystkie dzieci przygotowane są do korzystania z edukacji włączającej.
 
REFERENCJE (10)
1.
Barłóg, K. (2018). Metody i strategie w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Edukacja – Technika – Informatyka nr 4/26/2018.
 
2.
Cytowska, B. (2016). Przegląd badań empirycznych nad inkluzją w edukacji. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych 2016, 22(1).
 
3.
Gajdzica, Z. (2013). Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Kraków.
 
4.
Goldstein, P., Warde, B., Rody, C. (2013). Students with disabilities in general education classrooms: implications for teacher preparation programs. Teacher Education and Practice 2013.26(3).
 
5.
Domagała-Zyśk, E. (2019). Kształcenie nauczycieli w kontekście edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – przegląd doświadczeń zagranicznych, Raport opracowany w ramach projektu Ministerstwa Edukacji Narodowej pn. Wspieranie edukacji włączającej w Polsce (Supporting the improvement of quality inclusive education in Poland), realizowanego w ramach Programu Wsparcia Reform Strukturalnych Komisji Europejskiej we współpracy z Europejską Agencją do spraw Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej (European Agency for Special Needs and Inclusive Education). MEN Warszawa.
 
6.
Mappiig exisitig quality iiclusive educatoi traiiiig programmes withii South East Europe regioi. Report ii the project Regioial support for iiclusive educatoi. (2014). European Union/Council of Europe/ The University of Edinburgh/ PH Zurich.
 
7.
Materiały z programu Szkoły Aktywne w Społeczności – standard integracja społeczna. Międzynarodowe Standardy Szkół Aktywnych w Społeczności 2016.
 
8.
Przybylski, K. (2010). Znaczenie terminu osoba niepełnosprawna – ku edukacyjnym i społecznym warunkom integracji osób niepełnosprawnych. Niepełnosprawność, 3/2010.
 
9.
Szczepkowska, K. (2019). Edukacja włączająca – szanse i wyzwania, ORE, Warszawa.
 
10.
Donnelly, V. (2011). Teacher education preparing for education inclusive in europe– Challenges and Opportunities (Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej Wyzwania i szanse) European Agency for Development in Special Needs Education.
 
Journals System - logo
Scroll to top