The article deals with the issue of readiness to change the form of teaching
of children with autism spectrum disorders and is an attempt to answer
questions about the methods of therapy and education of these people. The
VB-MAPP Program will be presented as a example of a comprehensive
diagnostic and therapeutic procedure that facilitates making a professional
decision to change the form of teaching. Considerations are to be accompanied
by an issue that is more and more often present in the scientific
discourse and among practitioners, teachers, therapists and parents: Is the
education system in Poland responding to the special needs of children and
is inclusion always the right way?
REFERENCES(31)
1.
Barbera M.L., Rasmussen T. (2017). Metoda zachowań werbalnych. Jak uczyć dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwojowymi. Warszawa: SCOLARIS.
Dębińska G., Florek A., Hamerlak K. (2015). Tworzenie optymalnych warunków dla ucznia z autyzmem i zespołem Aspergera w edukacji włączającej na I etapie edukacyjnym. Warszawa: ORE.
Dziurzyński K., Łukasiewicz A. (2011). Wykluczony na drodze do inkluzji – miejsce edukacji w pokonywaniu wykluczenia. Biała Podlaska: Wydawnictwo PSW im. Papieża Jana Pawła II, s. 50–74.
Florek A., Hamerlak K. Dziecko autystyczne i z zespołem Aspergera w przedszkolu i szkole. Włączanie do grupy rówieśniczej i tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się. Warszawa: ORE.
Hollin P., Baron-Cohen S., Hadwin J. (2012). Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Zeszyt ćwiczeń dla nauczycieli i rodziców. Kraków: Wyd. JAK Kluczowe zasady służące promocji jakości w edukacji włączającej (2009). Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami. Dania/Bruksela.
Listkowska B. (2012). Antropologia filozoficzna prof. Mieczysława Gogacza jako metafizyka człowieka i metafizyka osoby. Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Łażewska D. Wykluczenie społeczne a rozwój osoby ludzkiej. Aspekty filozoficzno-pedagogiczne. Journals of Modern Science. WSGE Józefów 3/18/2013, s. 29–47.
Rogers S.J., Dawson G., Vismara L.A. (2015). Metoda wczesnego startu dla dziecka z autyzmem (ESDM). Jak wykorzystywać codzienne aktywności, aby pomóc dzieciom tworzyć więzi, komunikować się i uczyć. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. W sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym Silberman S. (2017). Neuroplemiona. Dziedzictwo autyzmu i przyszłość neuroróżnorodności. Białystok: Wyd. Vivante.
Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2016). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania. Sopot: GWP.
Sundberg M.L. (2015a). VB-MAPP. Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii. Podręcznik. Program do oceny umiejętności językowych i społecznych dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwoju. Warszawa: SCOLARIS.
Sundberg M.L. (2015b). VB-MAPP. Zachowania werbalne. Kwestionariusz. Program do oceny umiejętności językowych i społecznych dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwoju. Warszawa: SCOLARIS.
Waligórska A. (2019). Zintegrowany model terapii autyzmu opartej na dowodach – model National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders. Psychiatria Polska. t. 53(4), s. 753–770.
Wong L. (2014). Evidence-Based Practices for Children, Youth and Young Adults with Autism Spectrum Disorder, http://autismpdc.fpg.unc.edu/s... autismpdc.fpg.unc.edu/files/2014-EBP-Report.pdf (dostęp: 06.02.2021).
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.