BOOK CHAPTER (32-42)
FINANCIAL AND LEGAL ASPECTS
OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE – AN
OPPORTUNITY OR A THREAT TO BUDGETS?
More details
Hide details
KEYWORDS
DOI: 10.13166/WSGE//SOUR1232
ABSTRACT
The emergence of artificial intelligence and its very rapid spread has become
a fact. Nowadays, it is difficult to imagine functioning in many aspects of life
without the support of or even “having things done” by artificial intelligence. It
is ubiquitous even when it is imperceptible and hardly seen. All human activities
come to be determined by artificial intelligence in its various manifestations.
Currently, it is difficult to imagine a restriction or lack of access to products
of artificial intelligence. It is omnipresent and tangible as an expression
of human progress and moving towards a “better world” (?). Regardless of the
fact whether the answer is yes or no, it is worth referring to selected financial
aspects of the functioning of artificial intelligence. The issue is quite obvious
when it is financed from private funds. Then its creator, or somebody who
wants to use the achievements of artificial intelligence, decides about the
amount of financial resources allocated for this purpose.
However, this issue should be perceived completely differently in the case
of the so-called budgetary resources, i.e. public funds. In this case, the expenditure
of funds related to artificial intelligence can only take place when
it is related to the implementation of a public task within the budget of the
state or the budgets of local government units.
In order to show real connections in this respect, a certain chronology of
the conducted analysis can be adopted. First of all, it is worth clarifying the
meaning of the artificial intelligence concept along with an indication to what
extent it can be associated with the implementation of public tasks. Secondly, it
should be indicated whether there are transparent legal grounds for public financing
of artificial intelligence in Poland, and if so, what organizational and legal
forms are to secure their functioning based on public funds.
REFERENCES (12)
1.
Boden, M. A. (2020).Sztuczna inteligencja. Jej natura i przyszłość. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
2.
Feret, E. (2013). Formy organizacyjno-prawne finansowania samorządowych zadań publicznych.Rzeszów.
3.
Gasz, M. (2008). Partnerstwo publiczno–prywatne jako instrument realizacji zadań publicznych.In R. Przygodzka (Ed.), Sektor publiczny we współczesnej gospodarce. Białystok.
4.
Gwizdała, J. (2013). Partnerstwo publiczno-prywatne w finansowaniu inwestycji sektora publicznego w UE – dylematy.In J. Gliniecka, E. Juchniewicz, T. Sowiński, M. Wróblewska (Eds.), Prawo finansowe samorządu terytorialnego.
5.
Kijowski, D., Kulesza, M., Misiąg, W., Prutis, S., Stec, M., Szlachta, J., Zalewski, J. (2005). Bariery prawne efektywnego i skutecznego funkcjonowania lokalnej i regionalnej administracji publicznej oraz propozycje ich likwidacji lub ograniczenia. Samorząd Terytorialny, No. 1-2.
6.
Miruć, A. (2007). Partnerstwo publiczno–prywatne jako sposób realizacji zadań publicznych.In J. Zimmermann (Ed.), Koncepcja systemu prawa administracyjnego. Warszawa.
7.
Mueller, J., Massaron, L. (2021).Sztuczna inteligencja dla bystrzaków. Septem.
8.
Perkowski, M. (2012). Jakie zadania jednostek samorządu terytorialnego nadają się do realizacji w formule PPP? In C. Kosikowski and J. M. Salachna (Eds.), Finanse samorządowe. 580 pytań i odpowiedzi. Warszawa.
9.
Pieriegud, J. (2016). Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa – wymiar globalny, europejski i krajowy.In J. Gajewski, W. Paprocki, J. Pieriegud (Eds.), Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa – szanse i wyzwania dla sektorów infrastrukturalnych.
10.
Skoczyński, T. (2011).Ustawa o partnerstwie publiczno–prywatnym. Komentarz praktyczny.Warszawa.
11.
Torczyńska, M. (2019). Sztuczna inteligencja i jej społeczno-kulturowe implikacje w codziennym życiu.Kultura i Historia , No. 36.
12.
Zysnarski, J. (2007). Partnerstwo.