An employee of public or local government administration should guarantee
professionalism and impartiality in performing public tasks in the state of law.
Administration offices through their activities fulfill a social mission, they are
public trust organizations.
The efficiency and effectiveness of public administration is determined not only
by the number of decisions made, but also by the principles of cooperation and
respect of moral norms that are in force in the democratic system.
REFERENCES(40)
1.
Bogucka, I., Pietrzykowski, T. (2003). Etyka w administracji publicznej, Warszawa: LexisNexis Polska.
Communication from the Commission to the Council, the European Parliament and the European Economic and Social Committee on a Comprehensive EU Policy against Corruption, COM(2003) 317(01), Bruksela 2003, http://eurlex.europa.eu/legal-... ?uri=celex:52003DC0317 (dostęp: 19.11.2015).
Filek, J. (2004). Etyczne aspekty działalności samorządu terytorialnego, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej.
Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej, Parlament Europejski, Rada, Komisja, „Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej”, 14.12.2007 (2007/C 303/01), art. 41.
Kodeks Etyki Służby Cywilnej, Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów nr 114 z dnia 11 października 2002 r. („Monitor Polski” z 2002 r. nr 46, poz. 683), § 1, www.infoobywatel.gov.pl/ap/9_2/Kodeks_EtykiSC/ (dostęp: 27.10.2004).
Kowalski, T. (2005). Kodeks etyczny a kształtowanie zasad etycznych w administracji, „Studia Lubuskie: Prace Instytutu Prawa i Administracji PWSZ w Sulechowie” nr 1.
Pastusiak, L. (2002). Kultura polityczna. W: Moralność w działaniach polityków ostatnich dziesięciu lat, Materiały z konferencji zorganizowanej przez Komisję Kultury i Środków Przekazu, Dział Wydawnictw Kancelarii Senatu, Warszawa: Dział Wydawniczy Kancelarii Senatu.
Recommendation No. R (2000) 10, of the Committee of Ministers to Member states on codes of conduct for public officials, Committee of Ministers of the Council of Europe on 11 May, Article 3.
Rydzewska-Włodarczyk, M. (2014). Infrastruktura etyczna jako przedmiot kontroli zarządczej w administracji publicznej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 833: Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia”, nr 72.
Seredocha, I. (2013). Postawy etyczne pracowników samorządowych w ocenie pracowników i klientów urzędów – raport z badań, „Współczesne Zarządzanie” nr 2.
Suchodolski, B. (2012). Kodeks etyczny jako narzędzie służące do podnoszenia jakości usług administracji publicznej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Seria: Administracja i Zarządzanie” nr 94.
Szostek, A. MIC (1995). Prawda a zasada pluralizmu w dialogu społecznym i organizacji państwa. W: idem, Wokół godności, prawdy i miłości. Rozważania etyczne, Lublin: Rada Wydawnictw KUL.
Zarządzenie nr 114 Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 października 2002 r. w sprawie ustanowienia Kodeksu Etyki Służby Cywilnej, „Monitor Polski” 2002, nr 46, poz. 683.
Zarządzenie nr 70 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej, „Monitor Polski” 2011, nr 93, poz. 953.
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.