ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (64-77)
Efekty skarg obywateli na działanie administracji
publicznej w jednostkach samorządu terytorialnego –
wybrane zagadnienia
Więcej
Ukryj
1 |
Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej
im. Alcide De Gasperi w Józefowie |
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Punktem wyjścia moich rozważań w niniejszym referacie będzie analiza
dwóch podstawowych przepisów normujących instytucję skargi. Chodzi tu oczywiście o art. 63 Konstytucji RP oraz powiązany z nim art. 221 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z konstytucyjnym przepisem „każdy ma prawo
składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby
za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Tryb rozpatrywania petycji, wniosków i skarg określa ustawa”.
Na bazie m.in. powyższych unormowań, rozstrzygnięć polskich wojewodów,
orzeczeń sądów administracyjnych podejmę próbę odpowiedzi na trzy podstawowe pytania.
Po pierwsze: Jak powinien przedstawiać się tryb wnoszenia i rozpoznawania
skargi obywatela na działalność organów jednostek samorządowych i jakie z tym
postępowaniem mogą wiązać się trudności?
Po drugie: Jak przebiega tzw. wewnętrzny tryb skargowy w sytuacji, gdy skarga
została wniesiona przez obywatela na działania lub zaniechania kierownika samorządowej jednostki organizacyjnej?
Po trzecie: Czy skargi wnoszone przez obywateli mogą realnie polepszyć działanie administracji publicznej, w skład której wchodzi przecież (będąca przedmiotem mojego zainteresowania) administracja samorządowa?
Rozważania zawarte w niniejszym artykule zostaną ograniczone jedynie do
skarg, jakie obywatele mogą wnosić na zaniedbania lub nieprawidłowe wykonywanie zadań przez organy jednostek samorządu terytorialnego jak i działania czy
też zaniechania kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych.
REFERENCJE (8)
1.
Banaszak B. (2013), Komentarz do art. 63 Konstytucji RP, [w:] B. Banaszak, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, wydanie elektroniczne, (Legalis).
2.
Jaśkowska M. (2011), [w:] M. Jaśkowska, A. Wróbel, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa.
3.
Juchniewicz J., Kazimierczuk M. (2008), Wolności i prawa polityczne, [w:] M. Chmaj (red.), Wolności i prawa człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa.
4.
Judycki S. (2013), Skargi obywateli mogą polepszać działanie administracji, wydanie elektroniczne – Wspólnota.
5.
Rosińska K. (2013), Procedura rozpatrywania skarg, wydanie elektroniczne – Wspólnota.
6.
Sierzputowski T. (2000), Ograniczenia dotyczące funkcjonariuszy gminnych przy wykonywaniu zadań publicznych, (Samorząd Terytorialny nr 4).
7.
Wierzbowski M., Wiktorowska A. (2013), Kodeks postępowania administracyjnego, Komentarz do art. 221 k.p.a. (teza 22), wydanie elektroniczne – Legalis.
8.
Zalasińska K. (2013), [w:] M. Wierzbowski, A. Wiktorowska (red.), Kodekspostępowania administracyjnego, Komentarz do art. 259 k.p.a. (teza 1), wydanie elektroniczne – Legalis.