The aim of the article is to present selected topics related to remote education
of students from the spectrum of autistic disorders. The introductory part
of the article describes the state of epidemic disaster caused by the global
pandemic of the previously unknown COVID-19 disease, which forced the
introduction of sanitary restrictions with the necessity to close educational
institutions in Poland. The main part describes the assumptions and practical
effects of remote education, which was introduced in Polish schools. The
description takes into account, in a special way, the difficulties of students
with autism and their families, which were caused by the compulsion of
home education. The text is based on the method of descriptive-critical
analysis of the literature.
REFERENCES(17)
1.
Attwood T. (2020). COVID-19 a autyzm. W: T. Attwood, T. Grandin, C. Gray, C. Stock Kranowitz (red.), Autyzm w czasie pandemii. Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 13–17.
Buchner A., Majchrzak M., Wierzbicka M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Edycja 1. Warszawa: Fundacja Centrum Cyfrowe, William and Flora Hewlett Foundation, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja Szkoła z Klasą, https://centrumcyfrowe.pl/eduk... (dostęp:17.05.2021).
Buchner A., Wierzbicka M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii.Edycja 2. Warszawa: Fundacja Centrum Cyfrowe, William and Flora Hewlett Foundation, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja Szkoła z Klasą, https://centrumcyfrowe.pl/eduk... (dostęp:17.05.2021).
Fleming N., Baume D. (2006). Learning Styles Again: VARKing up the right tree! Educational Developments 7.4, s. 4–7, https://semcme.org/wp-content/... (dostęp: 22.06.2021).
Friedlander D. (2020). Teraz ty jesteś nauczycielem… W: T. Attwood, T. Grandin, C. Gray, C. Stock Kranowitz (red.), Autyzm w czasie pandemii. Gdańsk:Harmonia Universalis, s. 103–110.
Łukowska E., Urbanowicz E. (2020). Zaburzenia ze spektrum autyzmu (całościowe zaburzenia rozwojowe). W: B. Remberk (red.), Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, s. 359–372.
Makuch A., Techmański Ł., Gruntkowski Z. (2021). Zapiski zza ekranu. Praca online z młodzieżą i dorosłymi w czasie pandemii. Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych 17, s. 44–51.
Najwyższa Izba Kontroli (2019). Wsparcie osób z autyzmem i zespołem Aspergera w przygotowaniu do samodzielnego funkcjonowania. Warszawa: Najwyższa Izba Kontroli, https://www.nik.gov.pl/plik/id... (dostęp: 17.06.2021).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19. Dz.U. 2020, poz. 493, https://isap.sejm.gov.pl/isap.... (dostęp: 03.11.2021).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Dz.U. 2017, poz. 1743, http://isap.sejm.gov.pl/isap.n... (dostęp: 03.11.2021).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Dz.U., 2017. poz. 1578, http://isap.sejm.gov.pl/isap.n... (dostęp:03.11.2021).
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.