Celem artykułu jest przedstawienie wybranych wątków dotyczących edukacji
zdalnej ucznia ze spektrum zaburzeń autystycznych. Część wstępna
artykułu opisuje stan klęski epidemicznej spowodowanej światową pandemią
nieznanej dotąd choroby Covid-19, która wymusiła wprowadzenie
obostrzeń sanitarnych z koniecznością zamknięcia placówek edukacyjnych
w Polsce. W części zasadniczej scharakteryzowano założenia i praktyczne
efekty edukacji zdalnej, która została wprowadzona w polskich szkołach.
W opisie, w sposób szczególny, uwzględniono trudności uczniów z autyzmem
i ich rodzin, które zostały spowodowane przymusem edukacji domowej.
Tekst oparto na metodzie analizy opisowo-krytycznej literatury.
REFERENCJE(17)
1.
Attwood T. (2020). COVID-19 a autyzm. W: T. Attwood, T. Grandin, C. Gray, C. Stock Kranowitz (red.), Autyzm w czasie pandemii. Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 13–17.
Buchner A., Majchrzak M., Wierzbicka M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Edycja 1. Warszawa: Fundacja Centrum Cyfrowe, William and Flora Hewlett Foundation, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja Szkoła z Klasą, https://centrumcyfrowe.pl/eduk... (dostęp:17.05.2021).
Buchner A., Wierzbicka M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii.Edycja 2. Warszawa: Fundacja Centrum Cyfrowe, William and Flora Hewlett Foundation, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja Szkoła z Klasą, https://centrumcyfrowe.pl/eduk... (dostęp:17.05.2021).
Fleming N., Baume D. (2006). Learning Styles Again: VARKing up the right tree! Educational Developments 7.4, s. 4–7, https://semcme.org/wp-content/... (dostęp: 22.06.2021).
Friedlander D. (2020). Teraz ty jesteś nauczycielem… W: T. Attwood, T. Grandin, C. Gray, C. Stock Kranowitz (red.), Autyzm w czasie pandemii. Gdańsk:Harmonia Universalis, s. 103–110.
Łukowska E., Urbanowicz E. (2020). Zaburzenia ze spektrum autyzmu (całościowe zaburzenia rozwojowe). W: B. Remberk (red.), Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, s. 359–372.
Makuch A., Techmański Ł., Gruntkowski Z. (2021). Zapiski zza ekranu. Praca online z młodzieżą i dorosłymi w czasie pandemii. Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych 17, s. 44–51.
Najwyższa Izba Kontroli (2019). Wsparcie osób z autyzmem i zespołem Aspergera w przygotowaniu do samodzielnego funkcjonowania. Warszawa: Najwyższa Izba Kontroli, https://www.nik.gov.pl/plik/id... (dostęp: 17.06.2021).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19. Dz.U. 2020, poz. 493, https://isap.sejm.gov.pl/isap.... (dostęp: 03.11.2021).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Dz.U. 2017, poz. 1743, http://isap.sejm.gov.pl/isap.n... (dostęp: 03.11.2021).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Dz.U., 2017. poz. 1578, http://isap.sejm.gov.pl/isap.n... (dostęp:03.11.2021).
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.