ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (115-131)
STRESZCZENIE
Geneza i rozwój mediów cyfrowych jest procesem złożonym i długotrwałym. Człowiek zawsze w procesie ewolucji poszukiwał doskonalszych
możliwości komunikowania się, edukacji i każdej aktywności. Rozwój
technologii i nowe potrzeby człowieka determinowały pojawianie się nowych wyzwań. Na każdym etapie rozwoju cywilizacyjnego każde medium
było doskonalone. Dotyczy to zarówno tradycyjnych mediów w postaci
gestów i mimiki, języka, pisma, druku, telewizji i multimediów cyfrowych
(komputera, Internetu, telefonii komórkowych oraz innych urządzeń
technologicznych). Zastosowanie mediów i technologii komunikacyjno-
-informacyjnych wpłynęło także w istotny sposób nie tylko na powstawanie kolejnych fal rozwoju społecznego, ale i przekształcenia w edukacji
i komunikowaniu społecznym1
.
Pojawienie się medium cyfrowego w postaci Internetu sprawiło, że
dostęp do informacji stał się nieograniczony. Ta globalna pajęczyna jest
o tyle atrakcyjniejsza od innych mediów, że oferuje wszelkiego rodzaju
usługi, oferty, rozrywkę, ze względu na nasze upodobania czy chociażby
fanaberie. Oto niemalże z każdego zakątka świata możemy dotrzeć za
pomocą kamery internetowej do gniazda bocianów, co pozwala nam obserwować codzienne życie tych ptaków. Inną możliwością tego medium
jest chociażby możliwość odbycia wirtualnej podróży po zakątkach całego
świata, do których nie moglibyśmy się wybrać w świecie rzeczywistym.
Studenci mogą bez problemu odwiedzać biblioteki najbardziej prestiżowych uczelni świata, nie ruszając się z domu. W tym wirtualnym środowisku, jak nigdy dotąd każdy człowiek ma bardzo szybki dostęp do informacji i może uczestniczyć (w sposób czynny lub bierny) w życiu toczącym się
na różnych płaszczyznach. Wiąże się to również z dostępem do informacji
ludzi, którzy ten dostęp powinni mieć ograniczony. Dzieci – to one często
docierają do pewnych treści, czy też mają kontakty z ludźmi, którzy mogą
im zaszkodzić. Brak przygotowania do takich sytuacji może mieć kolosalny wpływ na późniejszy rozwój młodych użytkowników.
REFERENCJE (13)
1.
Andrzejewska A., Patologie moralne w sieci, Wyd. Fundacja PEDAGOGIUM, Warszawa 2009.
2.
Andrzejewska A., Bednarek J., Cyberświat. Możliwości i zagrożenia, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009.
3.
Bednarek J., Społeczeństwo informacyjne i media w opinii osób niepełnosprawnych, Wyd. APS, Warszawa 2005.
4.
Carnes P., Cyberseks. Skuteczna walka z uzaeżnieniem, Wyd. Media Rodzina, Poznań 2010.
5.
Jaczewski A., Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, WSiP, Warszawa 1993.
6.
Lew-Starowicz Z., Długołęcka A., Edukacja seksualna, Wyd. Świat Książki, Warszawa 2006.
7.
Tyszkowa M., Czynniki determinujące pracę szkolną dziecka, PWN, Warszawa 1964.
10.
www.nielsen-netratings.com.