BOOK CHAPTER (221-245)
CSR as the basis for creating an enterprise strategy
in the area of Human Resource Management
More details
Hide details
1 |
Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu |
KEYWORDS
ABSTRACT
In the modern world, where globalization processes and dynamic changes
take place in all areas of activity, the conditions for the functioning of enterprises
are also changing. Enterprises are facing new expectations regarding social,
environmental and economic issues. Therefore, modern enterprises are not only
responsible for increasing their value, but also for taking action for the benefit
of their stakeholders. It is particularly important to include in the strategies of
enterprises all of the activities made for the benefit of employees, because they
are the important asset of the company, which largely contributes to the success
of the organization.
The article emphasizes the importance of CSR in the company’s strategy,
especially in the area of human resources. The contemporary problems that both
companies and employees have to face show how important it is to cooperate
with each other and take a responsible approach to partners.
On the basis of the questionnaire survey, the level of human resource
management in selected enterprises was assessed, which made it possible to
identify those areas where it is necessary to take socially responsible actions
relating to human resources.
REFERENCES (13)
1.
Bernatt M. (2009). Społeczna odpowiedzialność biznesu Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
2.
Borkowska S. (2005). CSR – wyzwaniem dla zarządzania zasobami ludzkimi – podejście unijne, Dwumiesięcznik – Zarządzanie Zasobami Ludzkimi 6/2005.
3.
Green Paper, Promoting a European framework for Corporate Social Responsibility. Brussels, 18.7.2001, COM(2001) 366 final.
4.
Griffin R.W. (2021). Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
5.
Koźmiński A.K., Piotrowski W. (2007). Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
6.
McGee R., Rennie. A. (2012). Budowanie zaangażowania pracowników, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.,.
7.
Obłój K. (2001). Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
8.
Paliwoda-Matolińska A. (2014). Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawca, C.H. Beck, Warszawa.
9.
Paluszek A., Karwacka M., Karaszewski R., Społeczna odpowiedzialność biznesu. Perspektywy i kierunki rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011.
10.
Pyszka A. (2011). CSR jako narzędzie pobudzania przedsiębiorstwa do poszukiwania innowacyjnego modelu działania, Współczesna zarządzanie 4/2011.
11.
Szymanek M. (2008). Uwarunkowania rozwoju koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa w Unii Europejskiej, Biuletyn Urzędu Regulacji Energetyki, nr 5/2008.
12.
Teneta-Skwiercz D. (2013). Uwarunkowania realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwach polskich na tle doświadczeń Wielkiej Brytanii i Niemiec, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
13.
Zakrzewska L. (2014). Globalne i lokalne trendy w świecie kadr, HR 2014. Strategiczna rola działu kadr, Harvard Business Reviev.