ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (69-79)
CO DWIE SZKOŁY, TO NIE JEDNA?
UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWE UCZNIÓW SZKÓŁ
ZRÓŻNICOWANYCH ZE WZGLĘDU NA PŁEĆ
Więcej
Ukryj
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Umiejętności językowe i sposób komunikacji młodzieży od lat budzą zasłużone zainteresowanie przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych: socjologów,
pedagogów, językoznawców, a także rodziców i nauczycieli. Zainteresowanie
to zwykle przebiega na dwóch płaszczyznach: krytyczno-postulatywnej oraz opisowo-badawczej.
Jeśli chodzi o pierwszą perspektywę, język młodzieży wydaje się obiektem
permanentnej krytyki dorosłych, niezależnie od tego, jakie pokolenie aktualnie
68
do młodzieży zaliczymy. Zenon Klemensiewicz, wybitny językoznawca, w 1969 r.
napisał: „Ubóstwo słownikowe, prymitywizm i brutalność mowy młodego pokolenia Polaków nie stanowią siły wyrazu języka, lecz jedynie wyrażają jego słabość,
dlatego nie mogą być w żadnym wypadku społecznie akceptowane” [1]. Mimo iż
słowa te zapisano ponad 40 lat temu, z pewnością podpisałoby się pod nimi wielu
rodziców, nauczycieli i wychowawców mających codzienny kontakt z młodzieżą.
Głosom krytycznym towarzyszą postulaty dbałości o rozwój i kulturę języka młodzieży, gdyż jest on doskonałym narzędziem wartościowania i wprowadzania
w świat wartości.
REFERENCJE (17)
1.
Klemensiewicz Z., Ze studiów nad językiem i stylem, PWN, Warszawa 1969.
2.
Nowy słownik gwary uczniowskiej, Zgółkowa H. (red.), Ossolineum, Wrocław 2003.
4.
Dąbrowska A., Klasyka języka czy język bez klasy? O kompetencji ko- munikacyjnej dziewcząt, [w:] Sukces w edukacji. Personalizacja naucza- nia. III Międzynarodowy Kongres Edukacji Zróżnicowanej, EASSE Pol- ska, Warszawa 2011.
5.
Urbańczyk S. (red.), Encyklopedia języka polskiego, Ossolineum, Wro- cław 1991.
6.
Butler D., Miejsce języka potocznego wśród odmian współczesnego ję- zyka polskiego, [w:] Urbańczyk S. (red.), Język literacki i jego warianty, Ossolineum, Wrocław 1982;.
7.
Wilkoń A., Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1987.
8.
Markowski A., Polszczyzna końca XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 1992.
9.
[9.] Skudrzyk A., Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabety- zmie funkcjonalnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005.
10.
Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, PWN, Warszawa 2006.
12.
Sommers C.H., Educating Boys and Young Men in the 21st Century, [w:] Sukces w edukacji. Personalizacja nauczania. III Międzynarodowy Kongres Edukacji Zróżnicowanej, EASSE Polska, Warszawa 2011.
14.
Świerczyńska-Jelonek D., Książka w życiu współczesnych nastolat- ków, [w:] Przecławska A., Rowicki L. (red.), Nastolatki i kultura w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, War- szawa 2000.
15.
Zasacka Z., Chłopięce i dziewczęce sposoby czytania książek – z ogól- nopolskich badań czytelnictwa gimnazjalistów, [w:] Sukces w edukacji. Personalizacja nauczania. III Międzynarodowy Kongres Edukacji Zróżni- cowanej, EASSE Polska, Warszawa 2011.
17.
Dziurzyński K., Results of the Test Following 6th Grade as an Exam- ple of the Practical Diagnosis of the Student Competences, paper prepared for Educational Meeting in Presov (Slovakia).