ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (313-326)
Aspiracje edukacyjno- zawodowe nauczycieli w dobie pandemii Covid-19
Więcej
Ukryj
1 |
Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie |
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Nauka zdalna wywołana pandemią Covid-19 oraz obecne trudności związane
z migracją uchodźców spowodowaną wybuchem wojny na Ukrainie zmuszają
nauczycieli do szybkiej adaptacji do nowych wyzwań. Wielu z nich uczy się
korzystania z nowoczesnych technologii, szuka inspiracji w Internecie, czy
nawet rozpoczyna studia podyplomowe. Warto zatem przekonać się, czy
trudny czas przemian mógł stać się szansą na rozwój zawodowy nauczycieli.
W ciągu ostatnich kilku lat wiele zmieniło się w metodyce nauczania. Różne
są także kwalifikacje i aspiracje zawodowe nauczycieli podejmujących pracę
w placówkach oświatowych. Podejmowane przez nich wysiłki by sprostać stawianym im wymaganiom są więc zagadnieniem wciąż aktualnym i zmiennym,
przez co wymagają bliższego poznania.
Niniejszy artykuł ma na celu podkreślenie wagi rozwoju osobistego nauczycieli
w obliczu stawianych przed nimi nowych wyzwań. Jest to raport z badań przeprowadzonych wśród pedagogów pracujących na trzech etapach edukacyjnych,
również w szkołach specjalnych. Głównym celem powyższych dociekań była
próba odpowiedzi na dwa podstawowe pytania badawcze: czy w celu sprostania oczekiwaniom społecznym w okresie pandemii nauczyciele powinni
doskonalić swoje umiejętności dydaktyczno – wychowawcze; oraz czy w ich
opinii proces ten ma realny wpływ na poprawę jakości pracy szkoły i modyfikację pracy z uczniami. Dodatkowym celem przeprowadzonych badań było
przekonanie się, czy okres nauczania zdalnego miał wpływ na proces samokształcenia nauczycieli i ich chęci do jego rozpoczynania. W badaniach udział
wzięło siedemdziesięciu czterech nauczycieli z województwa mazowieckiego.
Prowadzone były metodą wywiadu z uwagi na możliwą do uzyskania w ten
sposób szczerą relację z respondentem.